کد خبر: 11067 | تاریخ انتشار: 2012/08/09 - | تعداد بازدید:

10 خودرو کروکی برتر که به فراموشی سپردیم! + تصاویر

پایگاه اطلاع‌رسانی خودروسازی: این گزارش اختصاص دارد به کروکی‌هایی که روزگاری برای خود کیا و بیایی داشته و در صدر اخبار خودرویی جهان قرار داشتند ولی به مرور زمان از یادها رفته و تنها مانده‌اند. در این گزارش قصد داریم سراغ برترین فراموش‌شدگان رفته و نام و یاد آنها را زنده کنیم.

1- آوانتی II

در اوایل دهه 1960 یک طراح معروف به نام ریموند لئوی خود و تیم طراحی‌اش را برای پنج هفته در یک خانه اجاره‌ای زندانی کرد تا بتواند یک خودروی کوپه اسپرت جدید و خارق‌العاده را برای شرکت استودبیکر طراحی کند. نتیجه پنج هفته تلاش این تیم خبره طراحی مدل آوانتی بود که قرار بود به یکی از باثبات‌ترین و برترین مدل‌های تاریخ صنعت خودروی جهان تبدیل شود.

پس از ورشکستگی استودبیکر چند نمایندگی فروش سابق این خودروساز گردهم آمدند و تصمیم گرفتند تا تمامی‌ابزارها و قالب‌های اولیه این خودروی کوپه فایبرگلاس را خریداری و خودرو را با نام آوانتی II دوباره رونمایی کنند. تا اواخر دهه 1980 آوانتی II از باقی مانده‌های شرکت استودبیکر استفاده می‌کرد و بعدها از بدنه این خودرو برای ساختار اولیه مدل‌های G-Body و F-Body شرکت جنرال موتورز استفاده شد که سرانجام به موستانگ تبدیل شد. این خودرو در طول دوران زندگی‌اش به میزان محدودی تولید شده و به عنوان خودروی کروکی به فروش رفت.

2- بیوک ریاتا
بیوک ریاتا به هنگام ورودش به بازار در سال 1988 اولین خودروی دو نفره شرکت خودروسازی بیوک پس از مدل 46 این شرکت در سال 1940 بود که در معرض تبلیغ قرار گرفت. این خودروی اسپورت کوپه زیبا، لوکس و دست ساز در کارخانه‌ای در میشیگان تولید شده و توسط بخش آمریکایی جنرال موتورز از اوایل سال 1988 تا سال 1991 به فروش رفت.

این خودرو نیز همچون کادیلاک آلانته با پلت‌فرمی‌ساخته شده بود که در کادیلاک الدرادو، اولدزمبیل تورنادو و به ویژه بیوک ریویرا مورد استفاده قرار گرفت. این خودرو در ابتدا با سقف معمولی به بازار عرضه شد و در سال 1990 نیز مدل کانورتبیل آن روانه بازارهای جهانی شد. ‌روی این خودرو موتور V6 جنرال موتورز نصب شد که قادر بود قدرتی معادل 165 تا 170 اسب بخار تولید کند و گشتاور آن 210 تا 220 پوند فوت اعلام شده بود. حداکثر سرعت این خودرو نیز به 201 کیلومتر در ساعت می‌رسید. در ابتدا قرار بود سالانه 20 هزار دستگاه بیوک ریاتا تولید شود اما میزان تولید شده بسیار کمتر بود و به همین رو جنرال‌موتورز در اوایل سال 1991 توقف تولید این خودرو را اعلام کرد.

3- کرایسلر تاون اند کانتری
کرایسلر تاون اند کانتری در سال 1941 توسط شرکت کرایسلر رونمایی شد و در زمان رونمایی‌اش اولین واگن چوبی با سقف تمام فلزی بود که به بازار عرضه می‌شد. تولید این خودرو در طول جنگ جهانی دوم متوقف شد و در سال‌های 1941 و 1942 کمتر از هزار دستگاه از این خودرو تولید شد.

پس از جنگ تاون اند کانتری دوباره بازگشت و این بار تولید آن در تعداد بسیار بالاتر آغاز شد. همچنین در طول سال‌های 1946 تا 1950 کرایسلر تاون اند کانتری در قالب‌های سدان، کوپه و کروکی تولید شد و سرانجام در سال 1950 تولید مدل چوبی اولیه کرایسلر تاون اند کانتری متوقف شد.

4- دوج داکوتا 1989 تا 1991
در سال 1989 شرکت خودروسازی دوج مدل داکوتای خود را رونمایی و به بازار عرضه کرد. گفته می‌شود که این خودرو پس از فورد مدل T اولین پیکاپ کروکی کارخانه‌ای بود. برداشتن سقف این خودرو و تعبیه بخش ثابتی برای بار نیز توسط شرکت ASC انجام گرفت.

شرکت دوج ‌روی این خودرو موتور 3.9 لیتری V6 نصب و قدرت آن را 125 اسب بخار اعلام کرد که جعبه‌دنده خودرو هم به صورت پنج سرعته دستی و هم به صورت سه سرعته اتوماتیک عرضه می‌شد. دوج داکوتای کروکی در اولین سال ورودش به بازار دو هزار و 842 دستگاه فروش داشت و سپس مدل وانت آن در سال 1990 توانست به فروشی معادل تنها 909 دستگاه دست یابد.

5- اینفینیتی M30
وقتی شرکت خودروسازی نیسان ژاپن در سال 1990 برند اینفینیتی را راه‌اندازی کرد مدل دو در GT خود را نیز به بازار ارائه شد. این خودرو در ابتدا با نام لئوپارد توسط نیسان تولید شد و سپس ‌روی آن نام اینفینیتی گذاشته و تغییرات لوکسی نیز در آن داده شد. از دیگر بخش‌های این خودرو که دچار تغییراتی شد می‌توان به موتور، جعبه‌دنده و سیستم تعلیق آن اشاره کرد.

نکته جالب توجه در خصوص اینفینیتی M30 اینکه این خودرو تنها در آمریکا به فروش رفت. ‌روی این خودرو نیز موتور V6 نیسان را با قدرت 162 اسب‌بخار و گشتاور 180 پوند فوت نصب کرده بودند که پیشتر توسط بسیار از مدل‌های نیسان از ان استفاده شده بود.

6- لوتوس الان
در فاصله سال‌های 1962 تا 1975 شرکت انگلیسی لوتوس که به ساخت خودروهای اسپرت شهرت داشت مدل زیبا و جذاب دو نفره‌ای را به بازار عرضه کرد که الان نام داشت. نکته مهم در خصوص لوتوس الان اینکه موتور این خودرو در آن زمان در بخش جلو واقع شده و نیروی آن به چرخ‌های عقب منتقل می‌شد.

در سال 1989 شرکت لوتوس تصمیم گرفت تا دوباره سراغ مدل الان خود رفته، تغییراتی در آن اعمال کرده و مدل جدید را به بازار عرضه کند. خودروی جدید دارای موتور 1.6 لیتری چهار سیلندری بود که نیروی آن توسط جعبه دنده پنج سرعته دستی به چرخ‌ها منتقل می‌شد.

7- مک لارن مرکوری کاپری ASC
نام مرکوری کاپری طی سال‌های گذشته برای خودروهای متفاوتی استفاده شده است و تمامی‌آنها توسط بخش لینکلن ـ مرکوری شرکت فورد در آمریکای شمالی به فروش رفته است. نام کاپری برگرفته از لینکلن کاپری در دهه 1950 بود که از نام جزیره کاپری در ایتالیا گرفته شده است. شرکت مرکوری در سال 1979 مدل جدید کاپری را روانه بازارهای جهانی کرد که بر اساس پلت‌فرم فاکس ساخته شده بود و ‌روی آن موتور پنج لیتری فورد موستانگ قرار داشت.

به دلایل ناشناخته‌ای شرکت مرکوری وقتی تصمیم به ساخت مدل کروکی کاپری گرفت این امر را به جای متخصصان موستانگ به شرکت آمریکایی ASC واگذار کرد و در نهایت خودروی تولید شده از فروش محدودی برخوردار شد به طوری که در فاصله سال‌های 1984 تا 1986 تنها 552 دستگاه از خودروی دو سرنشینه مک لارن مرکوری کاپری ASC تولید و به مشتریان تحویل شد.

8- رنو الاینس GTA
ممکن است بسیاری از بزرگ‌ترهای علاقه‌مند به خودرو مدل الاینس شرکت رنو را به یاد داشته باشند. این خودرو در اوایل دهه 1980 طی یک همکاری مشترک میان شرکت‌های خودروسازی امریکن موتورز و شرکت رنوی فرانسه طراحی شده و به مرحله تولید رسید. ‌روی این خودرو نام الاینس گذاشته شده و مدل اولیه آن خودروی کوچک و کم‌مصرفی بود که در مدل‌های سدان،‌هاچ‌بک و کروکی به بازار عرضه شد که البته مدل کروکی آن در تعداد محدود تولید می‌شد.

روی این خودرو موتور 1.4 لیتری نصب شده بود که از مصرف سوخت قابل قبولی برخوردار بود. گفته شده است که آخرین سال تولید رنو الاینس GTA سال 1987 بوده است و در این سال شرکت رنو تغییراتی در این خودرو اعمال کرده است که از آن جمله می‌توان به تغییراتی در تریم خودرو اشاره کرد. همچنین موتور این خودرو نیز به دو لیتری تغییر کرد و قدرت آن به 95 اسب بخار افزایش یافت.

9- کرایسلر TC ساخته شده توسط مازراتی
کرایسلر TC خودرویی بود که به طور مشترک توسط شرکت آمریکایی کرایسلر و مازراتی ساخته شد و اولین بار در جریان نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس در سال 1986 رونمایی شد، ولی تولید آن تا سال 1989 به تاخیر افتاد. این خودرو به صورت دست‌ساز ساخته می‌شد و در فاصله تولید و توقف تولید آن در سال 1991 تنها هفت هزار و 300 دستگاه از آن تولید شد.

این خودرو در نگاه اول بسیار شبیه مدل لبارون کرایسلر است که در سال 1980 تولید شد ولی دلیل چنین تشابهی طراحی هر دو خودرو توسط مهندسان مازراتی بوده است، اما در واقع این دو خودرو تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند، این در حالی است که هر دو خودرو از موتور دو لیتری چهار سیلندر توربوشارژ بهره می‌برند. شرکت کرایسلر در ساخت مدل TC از طراحی زیبا و قطعات مقاوم و مرغوب استفاده کرده و سقف کروکی آن نیز از مقاومت بالایی برخوردار بود، به طوریکه برای این خودرو بهای 30 هزار دلاری در نظر گرفته شده بود.

10- تویوتا پاسئو
تویوتا در سال 1991 تصمیم گرفت تا یک کوپه جدید به نام پاسئو طراحی و تولید کند که بر پایه مدل کم‌مصرف و مقرون به صرفه ترسل این شرکت باشد. نسل دوم این خودرو در سال 1996 به بازار عرضه شد و سپس این شرکت ژاپنی به فکر این افتاد تا مدل کروکی پاسئو را تولید کند. تویوتا ‌روی این خودرو موتور 1.5 لیتری چهار سیلندری قرار داد که قادر بود تا 93 اسب بخار قدرت تولید کند.

نتیجهخودرویی از آب درمی‌آمد که ارزان و قابل اعتماد بود. شرکت تویوتا در سال 1997 فروش پاسئو در آمریکا را متوقف کرد، این در حالی است که فروش این خودرو در بازارهای کانادا، اروپا و ژاپن تا سال 1999 و پیش از جایگزینی با تویوتا اکو 2000 ادامه یافت.

دنیای‌خودرو – سیاوش عدالت

Share

نظرات بینندگان


  1. Vote -1 Vote +1
    مرتضی
    2014/01/18 - 3:20 ب.ظ

    ماشینای آمریکایی خوشگلن مشروط بر اینکه وارد بازار خودمان هم با قیمت مناسب بشوند.

    [پاسخ]

نظر شما






نظرسنجی

  • در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

از دريچه دوربين

سایر اخبار

پربيننده ترين مطالب