کد خبر: 11991 | تاریخ انتشار: ۱۳۹۱/۰۷/۰۲ - | تعداد بازدید:

نوآوری یک جوان ایرانی:
هلیکوپتر دست‌ساز با موتور پراید + تصویر

محرک اصلی این هلیکوپتر موتور پراید است که با حذف گیربکس و جایگزینی پولی و تسمه و چرخ دنده، فرایند انتقال قدرت از خروجی شفت موتور به قسمت سواش پلیت ملخ‌ها انجام می‌شود.

پایگاه اطلاع رسانی خودروسازی: یکی از ساخته‌های جدید جوانان ایرانی هلیکوپتر دست‌سازی است که با امکانات دم دستی و تلاش و پشتکار شخصی و حمایت مالی خانوادگی به مرحله ساخت رسیده و برای علاقه‌مندان به دانش ایرانی به نمایش در آمده است.
این هلیکوپتر توسط علی و برادرش ایوب علیرضایی در طول ۲ سال طراحی و با تشویق و حمایت مالی پدرشان کیوان علیرضایی ساخته شده است.
علی علیرضایی شهرکی متولد ۱۳۶۹ ساکن استان چهارمحال و بختیاری، شهر کیان، اکنون دانشجوی مهندسی تکنولوژی الکترونیک دانشگاه آزاد شهرکرد است.برادر وی ایوب نیز متولد ۱۳۶۵ فارغ‌التحصیل مهندسی مکانیک از دانشگاه شهرکرد است.


نخستین هلیکوپتر قابل پرواز در سال ۱۹۴۱ توسط شخصی به نام ایگور سیکوررسکی ساخته شد.سپس و به مرور زمان تلاش گردید تا با بهینه کردن این وسیله رفته رفته آن را به شکل کنونی و پیشرفته در آورند.درست مانند هر وسیله دیگری مثل خودرو، لوکوموتیو، یخچال، دوچرخه و غیره که در ابتدا به شکل امروزی نبوده و از تکنولوژی امروزی برخوردار نبودند.
به نوشته شبکه ایران، با پی بردن به کارایی و قابلیت‌های چشمگیر این وسیله و کاربری آن در زمینه‌های مختلف با توجه به مأموریت‌های پیش‌بینی شده برای این وسیله می‌توان آن را در کلاس‌های مختلفی دسته‌بندی کرد از جمله: هلیکوپترهای نظامی‌(که خود به چند گروه تقسیم بندی می‌شود)، هلیکوپترهای نجات و امداد و هلیکوپترهایی با کاربری شخصی که به دو گروه پیشرفته و گروه‌های تفننی که تماماً دست‌ساز بوده و به دلیل نیاز نداشتن به دانش فنی، دسترسی آسان به ابزار و مواد اولیه ساخت و نیز ارزانی قیمت، از چند دهه قبل تاکنون در بیشتر کشورها به ویژه اروپا و امریکا افراد عادی با خرید نقشه، خود اقدام به ساخت و مونتاژ این وسیله می‌کنند.
در دنیا اکنون کیت‌های آماده‌ای وجود دارد که افراد می‌توانند با خریدن این کیت‌ها و سر هم کردن قطعات کیت، هلیکوپتر بسازند و آن را به پرواز درآورند اما این دو برادر با طراحی اولیه توانسته‌اند موفق به ساخت این هلیکوپتر شوند.
به گفته برادران شهرکی سازندگان چهارمحالی هلیکوپتر دست‌ساز، محرک اصلی این هلیکوپتر موتور پراید است که با حذف گیربکس و جایگزینی پولی و تسمه و چرخ دنده، فرایند انتقال قدرت از خروجی شفت موتور به قسمت سواش پلیت ملخ‌ها انجام می‌شود.
طول کل هلیکوپتر ۷ متر و ارتفاع آن نیز ۲٫۵ متر است.همچنین، عرض این وسیله ۱۶۰ سانتی متر است.این هلیکوپتر طوری طراحی شده که فعلاً ظرفیت حمل یک سرنشین با وزن متوسط ۸۰ کیلو گرم را دارد.به گفته علیرضایی می‌توان با تغییراتی حساب شده در ظرفیت این وسیله تغییراتی نیز ایجاد کرد.
تمام قطعات به کار رفته در بدنه و موتور این هلیکوپتر دارای طراحی و مواد اولیه کاملاً داخلی و شخصی و منحصر به فرد است.

نظرات بینندگان


  1. Vote -1 Vote +1
    امیر ح
    ۱۳۹۱/۰۷/۰۳ - ۱:۳۸ ب٫ظ

    سلام: ازنظر مجوز ساخت واستفاده ممنوعیتی نداره؟

    [پاسخ]

  2. Vote -1 Vote +1
    kaveh
    ۱۳۹۱/۰۷/۰۴ - ۳:۱۶ ب٫ظ

    mosalaman in motor 1300cc vase ye helicopter ghabele etminan nist

    [پاسخ]

  3. Vote -1 Vote +1
    ناشناس
    ۱۳۹۳/۰۵/۱۱ - ۳:۲۱ ق٫ظ

    دست مریزاد
    احسنت!!!!!!!!!!!

    [پاسخ]

نظر شما






نظرسنجی

  • در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

از دريچه دوربين

سایر اخبار

پربيننده ترين مطالب