کد خبر: 1296 | تاریخ انتشار: ۱۳۹۰/۰۷/۲۰ - | تعداد بازدید:

درپي انتشار اخباري از سوي پليس راهور ناجا:
آيا ترمز 206 عمل نمی‌کند؟

تلاش هایم بی نتیجه ماند و خودرو مستقیم عرض کوچه را هم رد کرد و به راحتی با درخت روبروی در پارکینگ برخورد کرد. سوال من این است، چرا یک ماشین صفر کیلومتر که یک روز قبل از کارخانه تحویل گرفته شده، نقص فنی دارد؟

چه چیزی می‌تواند برای هر راننده ای یک کابوس وحشتناک باشد، نبستن کمربند ایمنی، پنچر شدن چرخ در جاده ای دور افتاده، نشت بنزین و آتش گرفتن باک خودرو یا نداشتن ترمز و به اصطلاح خالی شدن ترمز زیر پایش؟…

برای سه خطر اول راننده می‌تواند خیلی سریع و ایمن مشکل را رفع کند، اما برای حادثه آخری، سالیانه هزاران تصادف رخ می‌دهد و هزاران قربانی جان خود را از دست می‌دهند. در اینکه ترمز نگرفتن هر خودرویی یک نقص فنی است، شکی نیست به طوریکه به گفته یکی از نمایندگان ایران خودرو، پدال ترمز در سه حالت توان سد حرکت چرخ‌ها را ندارد و جان سرنشینانش را به خطر می‌اندازد.

نخست اینکه سیم ترمز خودرو پوسیده باشد و در حین فشار شدید پدال ترمز توسط راننده، این سیم قطع شود. یا اینکه فرسایش صفحه ترمز خودرو به واسطه عمرش به قدری پیشرفت کرده باشد که اصطحکاک لازم برای ترمز بین صفحه ترمز چرخ‌ها حاصل نشود و خودرو توان ایستادن نداشته باشد و در آخر، عمر خودرو به سال‌های گذشته باز گردد و تعمیر کلی همه قطعاتش به ویژه ترمز ضرورت داشته باشد.

روی هم رفته این مشکلات در بیشتر موارد متوجه خودروهای کمی‌فرسوده و دارای سن بیش از 7 سال است و اساسا نمی‌تواند برای خودروهای نو و تازه از زر ورق کارخانه‌ها در آمده، رخ دهد. مسئله ای که این روزها خلافش ثابت شده به طوریکه به گفته مومنی، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا، نمونه‌هایی از مشکلات ترمز ضد قفل تیپ ۶ پژو ۲۰۶ به تولید ‌کننده این خودرو گزارش شده و پلیس راهنمایی و رانندگی به خاطر حساس بودن این مسئله و در خطر قرار گرفتن جان شهروندان ایرانی پی‌گیر موضوع برای رفع مشکل است.

نکته جالب این است که تا پیش از این پژو 206 استانداردترین خودروی زیر 20 میلیون تومان ایران بود. دلیل عمده آن هم کیفیت ‌سنجی‌هایی بود که معمولا رده اول کیفیت را به این خودرو می‌دادند. ضمن اینکه در یکی دو سال گذشته، به دلیل کیفیت مناسب، پرمشتری ترین خودرو شناخته شد تا حدی که برخی کارشناسان معتقدند استاندارد قیمت‌‌گذاری برای خودروهای داخل باید سبب تغییر قیمت ۲۰۶ شود.

این کسب جایگاه اول و امتیاز مناسب از سوی کارشناسان بازار خودرو درحالی صورت گرفته که این روزها خبرهای متناقضی به گوش می‌رسد تا جائیکه به گفته خریداران تیپ 6 این خودرو، 206 با یک مشکل بزرگ مواجه شده است؛ ترمز ضد قفل در دنده عقب، عمل نمی‌کند که به گفته کارشناسان می‌تواند خطرات جبران ناپذیری را به بار آورد.

حامد _ ز یکی ا زخریداران تیپ 6 پژو 206 که در حین رانندگی سیستم قفل ترمز یا همان “ای بی اس”ش  عمل نکرده در گفت و گو با خبرنگار فارس می‌گوید: روز دومی‌که خودرو را روشن کردم تا از در پارکینگ خارج شوم، بعد از کمی‌جابه جایی، ماشین را در حالت دنده عقب قرار دادم تا از محوطه پارکینگ خارج شوم.

در را با کنترل از راه دور باز کردم و به آرامی‌شروع به حرکت کردم که ناگهان متوجه شدم ترمز ماشین عمل نمی‌کند و به اصطلاح خالی است. در حالت دنده عقب برایم خیلی سخت بود که خودرو را با ترمز دستی متوقف کنم. خیلی ترسیدم. فقط خدا خدا کردم که کسی یک دفعه از پیاده روی جلوی در پارکینگ عبور نکند و خدای ناکرده با ماشین او را زیر نگیرم.

تلاش‌هایم بی نتیجه ماند و خودرو مستقیم عرض کوچه را هم رد کرد و به راحتی با درخت روبروی در پارکینگ برخورد کرد. سوال من این است، چرا یک ماشین صفر کیلومتر که یک روز قبل از کارخانه تحویل گرفته شده، دنده عقبش نقص فنی دارد و جان مردم را در معرض خطر قرار می‌دهد. کدام نهاد مسئول پاسخگوی این مشکل است؟

۳۰۰ نهاد مسئول تصادفات شهر تهران

در همین زمینه سردار مومنی اعلام کرده که براساس ماده ۱۴ قانون جدید راهنمایی و رانندگی، کارشناسی سوانح رانندگی با سه محور عوامل انسانی، جاده و خودرو انجام می‌شوند و در صورتی که نتایج کارشناس در محل وقوع حادثه نشان دهد که جاده یا خودرو مقصر بوده‌، خودروساز یا مسئولان راه جزو متخلفان محسوب خواهند شد تا جائیکه هم اکنون براساس کارشناسی‌های صورت گرفته، بیش از ۳۰۰ دستگاه مسئول در سوانح ایجاد شده نقش موثر داشته‌اند. بنابراین برای این دستگاه‌ها پرونده تشکیل شده و به محاکم قضایی ارجاع داده می‌شوند تا قانون با کم کاری آن‌ها برخورد لازم را انجام دهد.

بیان این نکته ضروری است که همه خودروهای سال ۹۰ باید مجهز به کیسه هوا و ترمز ضد قفل باشند و در صورتی که خودرویی فاقد این موارد باشد در هنگام تصادف، ‌خودرو ساز به عنوان متخلف شناخته می‌شود و باید جریمه پرداخت کند. این مسئله شامل حال آن دسته از خریداران پژو 206 نیز می‌شود که دنده عقب ماشین شان دچار نقص فنی است و جان شهروندان و رانندگان را به خطر انداخته است.

درست است که این مشکل و نقص فنی از سوی پلیس راهور ناجا رسانه‌ای شده و می‌تواند تاثیرات منفی بر فروش ۲۰۶ بگذارد و در نتیجه پاسخ رسمی‌ایران‌خودرو را به این کوتاهی در ساخت پر طرفدارترین خودروی در دست ساختش در پی داشته باشد و در نتیجه یک فراخوان عمومی‌از سوی شرکت برای بازدید ترمز پر فروش ترین محصولش در رسانه‌ها منعکس شود؛ اما مسئله اصلی این است که در سال‌های گذشته، یک شرکت وظیفه اصلی ساخت قطعات این خودرو را بر عهده داشته و به تازگی شرکت دیگری در این امر تولیدی همکاری خود را آغاز کرده است که قطعات دارای نقص فنی همگی ساخت این شرکت هستند.

حال این سوال مطرح است که چه انگیزه و دلیلی پشت این کم کاری‌ها جا خوش کرده است؟ چرا شرکت‌های سازنده خودرو به خود این اجازه را می‌دهند تا آگاهانه خودروهایی با نقص فنی تولید و روانه بازار کنند و جان هزاران شهروند را به خطر بیندازند.

بی شک احتمال می‌رود هدفی خاص پشت تمام این کم کاری‌ها و کج کاری‌ها نهفته باشد که باید دست کمک را به سوی تحقیق و تفحص‌های مراجع قضایی دراز می‌کند تا شاخص کیفیت رو به افول خودروهای ساخت وطنی بیش از این در شیب سرازیری قرار نگیرد.

Share

نظرات بینندگان


  1. Vote -1 Vote +1
    مهدی حمیدی
    ۱۳۹۰/۰۷/۲۱ - ۹:۳۴ ق.ظ

    در مورخ 17 خرداد خودروی پارس سال از ایران خودرو تحویل گرفتم تا حالا 4 بار تعمیرگاه‌های مجاز ایران خودرو مراجعه کردم در اخر میگن سیستم ترمز همه خودروهای پارس سال دارای ایراد فنی هستش تا الان هم 3 باره که با این خودرو پارس سال تصادف کردم.

    [پاسخ]

  2. Vote -1 Vote +1
    لهراسب
    ۱۳۹۰/۰۷/۲۱ - ۶:۰۴ ب.ظ

    کلا محصولات ایران خودرو هرکدومشون یه چیزیش هست. البته اینو بگم که سایپا هم دست کمی‌از اونا نداره ولی اقلا باز یه چیزائی مثل زانتیا و ماکسیما و قشقائی و مورانو و رونیز تو محصولاتشون هست که یه کم آبروشونو بخره حتی همون ریو از سمند بهتره به خدا. خلاصه ایران خودرو کلا باید بره جلو بوق بزنه.

    [پاسخ]

  3. Vote -1 Vote +1
    سینا
    ۱۳۹۰/۰۷/۲۱ - ۶:۰۷ ب.ظ

    بعد از آتیش گرفتن 405 چشممون به ترمز بریدن 206 روشن. لابد چند وقت دیگه هم سمندها شروع میکنن یکی یکی میترکن!

    [پاسخ]

  4. Vote -1 Vote +1
    سعید
    ۱۳۹۰/۰۷/۲۴ - ۱۲:۴۵ ق.ظ

    تقصیر خودمونه انقدر این این ماشینای آشغال طرفتار داره که اینا هم هرچی دلشون میخواد میزنن میدن تو بازار تو نخری یکی دیگه پیدا میشه میخره. والله ماشینای خارجی 20 سال پیش از ماشینهای تولید داخل خیلی سر تر هستن.
    به نظر من این شرکتهای داخلی رو مردم باید تحریم کنن تا در کارخونه‌هاشون بسته بشه و اجازه بدن ماشینای خارجی وارد مملکت بشه آخه ما که نمیتونیم یه چیز درست بدیم دست مردم باید در کارخونه ایران خودرو رو ببندیم جاش کمپوت سازی بزنیم

    [پاسخ]

نظر شما






نظرسنجی

  • در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

از دريچه دوربين

سایر اخبار

پربيننده ترين مطالب