پایگاه اطلاع رسانی خودرو سازی – مباحث مربوط به بنزین واقعاً گیجکننده هستند، به راحتی میتوان فرضیاتی در مورد آن مطرح کرد که به نظر منطقی میرسند، اما وقتی آزمایشات عملی دخیل شوند، درست نبودن این فرضیات مشخص خواهد شد. یک نمونه از این تجربیات در درجه بندی اکتان قابل مشاهده است.
واقعاً عدد اکتان چیست؟
اگر بخواهیم این سؤال را سادهتر توضیح دهیم، در کشورهای دیگر وقتی که شما به پمپبنزین میروید و پمپهای متعددی در پیش روی شما قرار دارند، عدد نوشته شده بالای هر کلید یا نازل، نشان دهنده عدد خاص اکتان است. معمولاً این عدد از ۸۷ تا ۹۳ است و در کشور خودمان به بنزین معمولی و بنزین سوپر شهرت دارند.
در دنیای خودروها اینطور بیان میشود که عدد بالاتر نشاندهنده کیفیت بهتر است. به هر حال، قدرت اسب بخار بیشتر و میزان مسافت طی شده بیشتر با هر باک پر، خواسته همه رانندگان است و همین موارد باعث میشوند که حس کنیم، عدد اکتان بالاتر برابر با کارایی بیشتر است. شرکتهای سازنده بنزین هم این ذهنیت را دریافته و از هیچ تلاشی برای برآورده کردن این خواسته رانندهها دریغ نمیکنند. برچسب گذاری بنزین با اکتان ۸۷ به عنوان بنزین معمولی و بنزین با اکتان ۹۱ یا ۹۳ به عنوان بنزین سوپر تلاشی در جهت تقویت این طرز فکر است.
از آنجایی که بنزین سوپر نسبت به بنزین معمولی قیمت بالاتری دارد، این شرکتها علاقمندند که افراد بیشتری را به پرداخت پول بیشتر به ازای کیفیت بهتر سوخت ترغیب کنند. اینجاست که فلسفه معنی عدد اکتان بنزین وارد کارزار میشود. در طی زمان طولانی به مردم قبولانده شده که سوخت با عدد اکتان بالا، تمیزتر و کاملتر میسوزد، و انرژی بیشتر و میزان مسافت طی شده بیشتری نسبت به بنزین با عدد اکتان معمولی برای آنها به ارمغان میآورد، زیرا این سوخت انرژی بیشتری در خود دارد. هیچکدام از این اظهارنظرها صحیح نیستند، در حقیقت عدد اکتان بنزین هیچ ربطی به میزان قدرت آن ندارد، این عدد فقط بیان کننده این است که این سوخت قبل از اشتعال تا چه حد میتواند فشرده شود، هرچقدر عدد اکتان بالاتر باشد، احتمال اشتعال تحت فشار آن کمتر است.
ولی چرا همه میخواهند سوختی تولید کنند که اشتعال آن در موتور سختتر باشد؟ برای فهمیدن نقش عدد اکتان و فشار احتراق در موتور، آشنایی با اصطلاحی به نام “knock” ضروری به نظر میرسد. وقتی که بنزین از طریق انژکتور به داخل سیلندر اسپری میشود و با اکسیژن ترکیب میشود، طراحان موتور انتظار دارند این سوخت به حالت گاز در آنجا بماند تا زمانی که شمعها روشن شوند و باعث انفجار برای حرکت به سمت پایین پیستون برای ایجاد نیرو شوند. مدت زمان این انفجار بسیار حیاتی است، بنزینی که خیلی سریع مشتعل شود باعث ایجاد knock (ضربه) میشود که این عمل خروجی و کارایی موتور را کاهش میدهد و حتی در شرایط بد میتواند به موتور آسیب فیزیکی برساند.
در اکثر موتورها، به ندرت شاهد این نوع ضربه هستیم و این به این دلیل است که میزان تراکم (فشاری که مخلوط سوخت و هوا به سیلندر وارد میکند) به اندازه کافی پایین است و عدد اکتان بنزینهای معمولی کافی و مطلوب است. قاطعانه میتوان گفت هیچ سودی از استفاده از بنزینهای سطح بالا در موتورهای استاندارد و خوب نصیب شما نخواهد شد، زیرا این موتورها قادر نیستند از این خاصیت ضربهٔ کمتر سود ببرند، اگرچه طرحهای مدیریت موتور پیشرفتهتر به ویژه مدلهای به کار رفته در وسایل مجهز به تکنولوژی توربو شارژ و سوپر شارژ میتوانند تراکم را تا حد بالایی انجام دهند، بنابراین به بنزینهای با اکتان بالاتر برای جلوگیری از ایجاد ضربه نیازمندند.
چگونه بفهمیم که آیا خودروی ما به بنزین سوپر احتیاج دارد یا بنزین معمولی؟
تقریباً در دستورالعمل همه وسایل نقلیه عدد اکتان بهینه برای آن وسیله درج شده است. برخی از خودروهای لوکس یا مسابقهای از هشداری بر روی درب باک استفاده میکنند که بر روی آن نوشته شده «فقط از سوخت بدون سرب با کیفیت بالا استفاده کنید».
به عنوان جمعبندی بار دیگر تاکید میکنیم که با استفاده از سوختهای با درجه اکتان بالا در موتوری که برای استفاده از سوختهای معمولی طراحی و تنظیم شده هیچ تغییری در میزان قدرت یا کارایی موتور ایجاد نخواهد شد. تفکری هم که درباره تمیز کردن داخل موتور به واسطه استفاده از سوختهای با اکتان بالا رایج است، اشتباه است. از سوی دیگر، استفاده از سوختهای با اکتان پایین، در موتوری که برای استفاده از سوختهای با اکتان بالا طراحی شده است، ریسک آسیب به موتور را افزایش میدهد و به مرور زمان بر کارایی آن تأثیر منفی خواهد داشت.
دفعه بعد که کسی خواست فلسفه عدد اکتان سوخت را برای شما تشریح کند، میتوانید برای او تأثیر عدد اکتان را به طور کامل شرح دهید، یا اینکه سری تکان بدهید، لبخندی بزنید، پول سوخت را بپردازید و حرکت کنید!
نظرات بینندگان
بسیار عالی، با این مطالب تازه آدم متوجه میشه به نام بنزین سوپر چه کلاه گشادی سرمون میره
[پاسخ]
به عنوان يك كارشناس بايد بگم كه بخشي از مطلب كاملا درست گفته شده و بخش ديگرش در بسياري از محافل علمي هنوز مورد بحثه و نميشود به راحتي در مورد آن صحبت كرد. اما اين يك واقعيت است كه امروزه با توجه به قيمت بالاي سوخت در تمام كشورها، خودروسازان معتبر در طراحي موتور خودروهاي خود ميزان تراكم سوخت را به گونهاي تنظيم ميكنند كه شما با بنزين معمولي كه عدد اكتان پايين تري دارد، همان شتاب و قدرت مطلوب را از موتور خودروي خود به دست آوريد تا براي رانندگي مطلوب نياز به پرداخت هزينه بيشتر براي بنزين نباشيد و حتي اين مطلب را بعضا در تبليغات خودروها نيز اشاره ميكنند. پس اگر شما جزو قشر مرفهي باشيد كه خودروهاي وارداتي روز دنيا را سوار ميشويد بايد بدانيد كه لازم نيست حتما بنزين سوپر استفاده كنيد اما اگر مثل بنده سوار خودروهاي وطني مي شويد خوب ميدانيد كه بنزين سوپر شرايط بهتري را براي خودروتان فراهم ميكند. البته و البته بخش عمده اي از اين تفاوت مربوط به كيفيت بسيار پايين بنزين معمولي ساخت داخل است و واقعيت تلخ اين است كه اگر بنزين معمولي ساخت داخل داراي استاندارد صحيحي بود، قطعا و يقيناً تفاوت مصرف بنزين با اكتان 88 و بنزين با اكتان 91 براي راننده تا اين حد محسوس نبود و شما خودتان به اين نتيجه ميرسيديد كه حق با نويسنده مقاله است. اما در هر حال اين مطلب از نظر تئوري هم صحيح است هم نه.
[پاسخ]
جناب آقاي ستارزاده شما به مطلب درستي اشاره كرديد چون همين چند روز قبل سايت تابناك با دو نفر از مديران نفتي مصاحبه كرده بود و اونا با صراحت گفته بودند كه اين چيزي كه به نام بنزين ساخت داخل داره توزيع ميشه درواقع اصلا بنزين نيست بلكه يك تركيب بسيار نزديك به بنزينه و با اين اوصاف نميشه قياس درستي در مورد تفاوت بنزينهاي وطني داشت.
[پاسخ]
سلام، چگونه يك مقوله توسط يك كارشناس هم درسته هم غلط؟ كار شناس بايد موارد مبهم رو برطرف كنه
[پاسخ]
با تشکر از مقاله خوب شما
اما باید یه مطلبی رو که تجربه شخصی خودم بود و خیلیها هم پیشنهاد میکنند رو عرض کنم .
من به توصیه دیگران یک لیتر الکل سفید در باک ریختم و واقعا تاثیر خوبی در تمیز کردن موتور ماشینم داشت . خیلی روان کرد.
[پاسخ]
سایت خوبی دارید، لذت بردم.
[پاسخ]
با سپاس از اطلاع رسانی شما.
[پاسخ]
چرت نگید انصافا من خودم وقتی سوپر میزنم کلی توی شتاب ماشین فرق داره !
+پراید داشتم،پژو،206 همه ی اینآ وقتی بنزین سوپر میریزی حسابی شتابشون فرق میکنه
[پاسخ]
آقا مهدي اين يك گزارش علمي هست و بايد درست و منطقي با اون برخورد كرد. شما اين قسمت گزارش رو نخوندي كه ميگه:”قاطعانه میتوان گفت هیچ سودی از استفاده از بنزینهای سطح بالا در موتورهای استاندارد و خوب نصیب شما نخواهد شد” حالا سوال من از شما اينه: موتور پرايد استاندارده؟ موتور 206 كه بيشتر قطعاتش چيني شده استاندارده؟ جهت اطلاع همه بايد بگم من يك 206 مدل 81 موتور فرانسوي دارم كه از اول هم دست خودم بوده قسم ميخورم كه بنزين معمولي و سوپر از همون اول هم هيچ فرقي براش نداشت و تغييري تو شتاب و قدرت و… احساس نميشد. اما 405 مدل 89 كه اونم خودم از كارخانه تحويل گرفتم شتاب و مصرفش به شدت در بنزين معمولي و سوپر متفاوته. افتاد آقا مهدي؟
[پاسخ]
آره . حرف شما درسته من اشتباه کردم
[پاسخ]
حرف من هیچ ربطی به مسئله بنزین نداره میخواستم از اینکه اعتراف کردی که اشتباه کردی تشکر کنم و بگم خیلی شجاعت داری. خیلی وقته ندیده بودم کسی تو این مملکت بگه حق با شماست من اشتباه کردم
دوست خوبم ، آقا مهدی
صرف نظر از اینکه جواب اون عزیزمون به حرف شما درست بود یا نه و اینکه اصلا تونست منطقی شمارو قانع کنه یا نه ؛ فقط میخواستم اینو بگم که خیلی باهات حال کردم که اومدی وقت گذاشتی و دوباره تایپ کردی و نوشتی که من اشتباه کردم! مرسی که انقد شجاعت داشتی
اصلا هم مهم نیست که حرف شما درست بود یا اون دوستمون،مهم اینه که شجاعت به خرج دادی. مرسی ازت
afarin khob javabesho dadi he
[پاسخ]
منظورت چیه؟؟؟
منم یه موتور ۱۲۵ دارم برعکس وقتی بنزین سوپر میزنم قدرت و شتابش کم میشه بنزین معمولی که میزنم شتاب و قدرتش بیشتر میشه حالا نکته جالب توجه اینه یه ال نود مدل هشتاد و هفت دارم سری اولی فرانسوی وقتی بنزین سوپر میزنم شتابش یکم بیشتر میشه
[پاسخ]
اقا مهدی من میخوام بیام دو کلاس معرفت و فرهنگ ازت یاد بگیرم که مثل برخی از مردم هجومیرفتار نکردی.
ماشاءالله
[پاسخ]
خیلی جالب بود ممنون.
[پاسخ]
چرا من وقتی ۱۵ لیتر با اکتان ۹۳ میزنم ۴ روز بنزین دارم اما وقتی ۱۵ لیتر با اکتان ۸۷ میزنم ۳ روز
[پاسخ]
تايتانيك دختره بود يا پسره؟ يكبار ديگه مطلبو بخون. ماشينت چيه؟ اتفاقا درست داره ميگه، اگر شما ماشينت ماشين خوب و استانداردي باشه نبايد به فكر بنزين معمولي يا سوپر باشي، ما هم كه ماشيناي ساخت وطنمون همه استاندارده!
[پاسخ]
بهتره شما ادب داشته باشی و مردم مسخره نکنی که تایتانیک کدومه
سرت تو لاک خودت باشه
[پاسخ]
حالا که میخوان بنزینو گرون کنن مطالب علمی
[پاسخ]
من اصلا موافق این نظریه شما نیستم چون من اینو مخصوصا امتحان کرده ام و به این رسیده ام مصرف بنزین سوپر با معمولی در 100 کیلومتر و با یه سرعت ثابت فرق داره و برای یه موتور سیکلت در 100 کیومتر چیزی حدود 1لیتر و 100 سی سی بیشتر با بنزین سوپر مصرفش کمتره حالا جدای از سرعت بیشتر و مشتاب فوق العاه با آن !!! ممنون
[پاسخ]
من اين مساله رو در سوناتا تجربه كردم. واقعا تاثير محسوسي نداره و من الان يك سال ميشه كه ديگه بنزين سوپر نميزنم. تاييد ميشه 1000تا. سايت خوبيه حال كردم.
[پاسخ]
من نه تایید میکنم و نه رد میکنم چون نه تجربه کردم و نه میخوام بکنم.
اما از اون جایی که این مطلب اصن یییه دونه بود باید بگم……… دم عالی متعالی
[پاسخ]
سلام
مطلب سایت تایید میشه. من یک بوگاتی ویرون دارم که با همه بنزینها یه جور کار میکنه و تا حالا تغییری ندیدم.
[پاسخ]
ممنون از مطلبتون اشتباه من این بود که هر چند وقت یه بار سوپر میزدم به خیال این که تمیز کنه و از اینا . واقعا من به شخصه با بعضی از رفیقام به جای نارگیل از درخت اویزون بمونیم کاراییمون بیشتره خداییش . از بس که اطلاعات عمومیواعتماد به نفسمون بالاست.
[پاسخ]
باسلام
موتور tu5 که الان روی پرشیا میدن بیرون 1.6 لیتریه آیا بنزین معمولی میتونم بزنم؟
[پاسخ]
خیر علی جان در موتور 1600 پارس فقط باید از بنزین سوپر استفاده کرد
[پاسخ]
سلام من يه ايكس 60 جيني خريدم تا حالام فقط سوبر ميزدم ولي الان ديكه نمي دونم
[پاسخ]
سلام مطلب خوبی گذاشتید . یه سوال داشتم که اگه توانستید جوابش را به ایمیلم بفرستید . اینکه برای موتور پراید انژکتور چه نوع بنزین خوب هست ؟؟
و اینکه اگه بعد بنزین زدن به باک کمیگازوعیل به مثال یک لیوان به باک بریزیم فایده یا ضرری دارد یا نه
[پاسخ]
فایده که قاعدتا نداره ولی ضرر خیلی داره!
اولش اینکه طراحی و تولید موتور برای سوزوندن گازوییل گرانتر از بنزینی هست و تنها توجیه اقتصادی این کار مصرف پایین ترش هست
البته توی ایران که گازوییل یورو ۶ وجود نداره همون بهتر که بنزینی مصرف کنیم
ولی جدا گازوییل بریزی ECU ماشینت تعجب میکنه 🙂
[پاسخ]
مطلب دیگه اینه گه به کاتالیزور ماشینت آسیب میزنه در واقع کاتا لیزور هر سوختی متفاوته
[پاسخ]
سلام ،،،برای ماشین ال نود چه نوع بنزینی بهتره است،،،
[پاسخ]
یک قانون کلی: اگر ضریب تراکم موتور خودروی شما 10 و بالاتر از اونه بنزین سوپر یک ضرورته در غیر این صورت نیازی به اون نیست اگر خودرو دو گانه سوز باشهاز نظر من بنزین سوپر هر چند وقت یه بار خوبه. لازم به ذکره که استفاده از بنزین سوپر به قدرت ماشین اضافه نمیکنه اما چرا بعضی میگن قدرت و شتاب ماشین بیشتر میشه؟!دلیلش اینه که وقتی ماشین از بنزین معمولی میاد با بنزین سوپر کار میکنه نرمتر کار میکنه و به هین دلیل بدون اینکه متوجه باشیم دور موتور را بالاتر میآوریم که فکر میکنیم شتاب و قدرت بیشتر شده.
[پاسخ]
سلام به همه ی هم وطنان عزیز . من هم تأیید میکنم نوع بنزین در ماشینهای خارجی تأثیر نداره. در ماشینهای وطنی ، بدلیل کیفیت پایین بنزین واقعا مؤثره. موفق باشید. سالم برانید.
[پاسخ]
سلام
عالی بود ممنون
الان دقیقا یه سوال من یه GT86
توربو دارم تو کاتالوگش نوشته سوپر
بزنم یا نه
[پاسخ]
مطمئن هستیدکه جى تى ٨۶ توربوست؟ تا اونجا که میدونم تنفسش طبیعیه
[پاسخ]
سلام خدمت دوستان
واسه پراید مدل 87 چه نوع بنزینی خوبه که دائمیاستفاده کنم؟
[پاسخ]
پراید با همه چی میسازه. کلا پراید ماشین بسازی هست هرچی بریزی ریختی
[پاسخ]
به پراید توهین نشه
[پاسخ]
دلم ميخواد آلفا رومئو جوليتا بخرم ،اما بنزين يورو ٦ ميخواد . ميترسم اين بنزين آشغال ايران رو بريزم تو باكش فرداش مشكلي براي موتورش پيش بياد . نمايندگي درست و حسابي هم كه نداره ، ماشينو بايد بذارم كنار جوب يكي ببره !
[پاسخ]
همیشه تجربه و اگزمدر بحث علمیذشرط اصلیه.من هم در پراید هم در پژو.با باک ور از سوپر و معولی تست کردم.هم قدرت موتور افزایش پیدا میکنه و هم مصرف بنزین به میزان 1/4 کاهش پیدا میکنه.مخصوصا در حرکت اولیه با سرنشین کامل.این نکته به راحتی قابل لمسه.با بنزین معمولی با دور موتور پایین.موتور با صدای خاموش شدن همراهه.ولی با همین اوصاف در بنزین سوپر.اصلا اینجوری نیست
[پاسخ]
دقيقا همينطوره
[پاسخ]
سلام و خسته نباشید.
جناب حرف شما درسته در مورد اکتان
ولی کارایی خیلی زیادی داره
من موتور خودمو تراکم بالا بردم تا شتاب بهتری ایجاد کنم و با بنزبن معمولی موتور درست کار نمیکرد چون تراکم بالا و از حد استاندارد بالا بود و در حین تراکم بنزین دچار خود سوزی میشد و به اون زمانی نمیرسید که سوخت متراکم شده توسط شمع منفجر بشه برا همین ناک یا ضربه به میلنگوارد میشد و موتور به درستی کار نمیکرد تااین که بنزین سوپر با دادم رسید و در تراکم بالا دچار خود سوزی نمیشد و انفجار به درستی انجام میشد
[پاسخ]
علت تفاوت محسوس بین بنزین معمولی و سوپر به این دلیل که بنزین معمولی دارای کیفیت استاندارد نیست و بعلاوه به کیفیت موتور شما نیز بستگی داره. لطفا مطلب را کامل مطالعه کنید.
[پاسخ]
سلام من سوالم اینه که واسه ماشینایی که یورو4 هست چه نوع بنزینی استفاده کنم
[پاسخ]
من یه سوناتا 2007 دارم موتورش قدرت نداشت !توی تعویض دندهها به خصوص معکوس تقه میزد !صدای موتورم زیاد بود باور کنید بنزین سوپر زدم تمام مشگلاتم بر طرف شده در ضمن صبحها هم دیگه از اگزوز بوی بد نمییاد
[پاسخ]
سلام به همه دوستان!اگر ماشین اتوماتیک دارین و مشگلی توی تعویض دندههاتون دارین بنزین سوپر بزنین !قدرت موتور بالا میره و همخوانی پیدا میکنه با گیربکس !دیگه نه زود دنده عوض میکنه نه تقه میزنه
[پاسخ]
سلام
ممنون از سایتتون
من مزدا 6منطقه دارم،بنا به توصیه عموم بنزین سوپر میزنم
نظر شما چیه؟معمولی بزنم یا نه؟
[پاسخ]
من میخوان یک دنا ef7 بگیرم که تو دفترچه راهنماش تآکید شده که حتمآ از بنزین سوپر استفاده بشه وبه هیچ وجه از مکمل یا چیز دیگه استفاده نشه حالا موندم با این تفاوت قیمت چه کنم؟؟ راستی بنزین سوپر توی همه جایگاهها عرضه میشه؟
[پاسخ]
درود
خوب علت گرانی بنزین سوپر چیه
؟؟؟
بنزین خالص عدد اکتان داره یا نه میشه بعنوان سوخت خودرو بنزینی مصرف بشه
چرا در خودروهای به روز نوشتن از بنزین بدون سرب استفاده بشه به نظرتان به خاطر کاتالیستشه
[پاسخ]
۱
[پاسخ]
در جایگاهها در شیلنگ مکش از مخزن سوراخی ایجاد میکنن که شما وقتی بنزین میزنی بنزین کف آلود و مخلوط با هوا وارد باک میشه در برخی جایگاهها خارج شهر گازوئیل قاطی بنزین هست دیگه کمتر آب قاطی میشه چون موجب شکایت از جایگاه میشه در مورد اول ماشین شما کیلومتر کمتری میری در مورد دوم صدای موتور به شدت بالا میره و باعث کشیده شدن پیچهای سرسیلندر و تاب برداشتن سرسیلندر و آب و روغن قاطی میشه بنزین معمولی برای پیکان هستش با اکتان 78 و پژو 405 و پراید بنزین مخلوط 50 50 سوپر و معمولی و برای 206 و ماشینهای مدل بالا حتما سوپر خالص اونم از جایگاههای مطمئن و شلوغ و نکته دوم هنگام تخلیه تانکر بنزین اصلا بنزین نزنید
[پاسخ]
با سلام
میخواستم بدونم این نظریه تجربی که میگن مصرف بنزین سوپر از مصرف ینزین معمولی در سرعت و مسافت برار بیشتر است درسته یا نه؟
[پاسخ]
ممنون از مطلب جالب و علمیتون،
من یه تندر مدل ۱۳۸۷ دارم و خودم بصورت تجربی متوجه شده بودم که بنزین سوپر و عادی اصلا رو کارکردش تاثیر نداره و به همین خاطر یکساله که دیگه بنزین سوپر نمیزنم،، ولی دلیل علمیشو نمیدونستم، ممنون از راهنمایی شما
ولی وقتی پرشیا داشتم با بنزین سوپر هم مصرفش کمتر میشد و هم شتابش بیشتر میشد که این هم به لطف تکنولوژی قدیمیو خارج از رده موتورش بوده
جاداره که از مدیران صنعت خودرو تقدیر بشه
[پاسخ]
سلام ،من مقالات زیادی درباره استفاده از بنزین معمولی و بنزین سوپر خوندم انچه که مسلم هست در ایران بنزین سوپر برای ماشین بهتره چه داخلی چه وارداتی من خودم ازرا ۲۰۰۶ دارم ۱۰ ساله دست خودمه و هر موقع بنزین معمولی زدم شتاب ماشین افت قابل توجهی داشته البته شاید بعضی رانندهها خیلی توجه به تفاوت عملکرد موتور نداشته باشن و براشون فرقی نکنه ولی اکثر موارد بنزین سوپر زدم و تا حالا موتور ماشین هیچ مشکلی نداشته تجربه من به دوستان اینه که اگر توان مالیشون اجازه میده از بنزین سوپر استفاده کنن البته در ایران چون کیفیت بنزنین معمولی به شدت پایین هست
[پاسخ]
سلام ،من مقالات زیادی درباره استفاده از بنزین معمولی و بنزین سوپر خوندم انچه که مسلم هست در ایران بنزین سوپر برای ماشین بهتره چه داخلی چه وارداتی من خودم ازرا ۲۰۰۶ دارم ۱۰ ساله دست خودمه و هر موقع بنزین معمولی زدم شتاب ماشین افت قابل توجهی داشته البته شاید بعضی رانندهها خیلی توجه به تفاوت عملکرد موتور نداشته باشن و براشون فرقی نکنه ولی اکثر موارد بنزین سوپر زدم و تا حالا موتور ماشین هیچ مشکلی نداشته تجربه من به دوستان اینه که اگر توان مالیشون اجازه میده از بنزین سوپر استفاده کنن البته در ایران چون کیفیت بنزنین معمولی به شدت پایین هست
[پاسخ]
سلام . من 206 مدل 83 دارم. همیشه بنزین معمولی میزدم. اما جدیدا چند بار سوپر زدم واقعا تاثیرش رو دیدم. خیلی نرم تر میره و دور موتور دیرتر بالا میره. مثلا با دنده 3 ، 70 تا سرعت میره.دور موتور به 4 نمیرسه و صدای موتور هم شنیده نمیشه. بخاطر همین فکر کردم بنزین سوپر خیلی باید بهتر باشه برا ماشین. حالا دیگه نمیدونم.
[پاسخ]
سلام . من 206 مدل 83 دارم. همیشه بنزین معمولی میزدم. اما جدیدا چند بار سوپر زدم واقعا تاثیرش رو دیدم. خیلی نرم تر میره و دور موتور دیرتر بالا میره. مثلا با دنده 3 ، 70 تا سرعت میره.دور موتور به 4 نمیرسه و صدای موتور هم شنیده نمیشه. بخاطر همین فکر کردم بنزین سوپر خیلی باید بهتر باشه برا ماشین. حالا دیگه نمیدونم.
[پاسخ]
سلام.دوستان مد شده ک میری بنزین بزنی میگن اکتانشم بریز! بعضیا میگن خوبه!!؟؟ بعضیا هم میگن ضرر داره !!؟؟ نظر شما چیه ؟؟؟
[پاسخ]
سلام دوستان
من یه سمند صفر خریدم که با توجه به قول کارشناسان دارم اب بندیش میکنم و نمیذارم دور موتور از ۳۰۰۰ بالاتر بره و سرعتش از ۱۰۰ تا بالاتر نره
الان که نزدیک ۱۰۰۰ تا کار کردم هر کار میکنم ماشین شتاب نمیگیره و نهایتا ۱۲۰ تا/میره
ایا باید بنزین سوپر استفاده کنم???ماشینم ال ایکسه
مرسی دوستای گلم
[پاسخ]
باسلام خدمت مدیران محترم و ممنون از نظرات علمیو مفیدتون خیلی حال کردم.دقیقا منم قبلا ۲۰۶ مدل ۸۴ موتور پلمپ فرانسوی سالم داشتم همیشه بنزین معمولی میزدم و تازه مصرف سوختمم با بتزین معمولی کمتر بود.چون قطعات و الیاژ موتورش خوب بود.در جواب اقا ساسان که سمند صفر خریدن و در حال اب بندی کردن هستند و تا الان ۱۰۰۰ تا رفتن ولی ماشینشون نفس نداره باید بگم که حتما باید در زمان اببندی دو الی سه مرتبه روغن موتور با فیلتر رو هر ۵۰۰ کیلومتر عوض کنید و روغن خوب از همون اول بریزید.چرا؟چون اینجا ایرانه و مثل خارج و المان و ژاپن و امریکا نمیان توی کارخونه موتور ماشین رو قبل از تحویل اببندی کنن.دلیل کمینفس ماشینتون بخاطر اون برادههای اهن و الومینیوم معلق توی روغنتونه
[پاسخ]
سلام .جناب کارشناس عزیز لطفا جواب سوال منو اگه امکانش هست بدین ممنون.من موتور سیکلت ۲۵۰ بنلی خریدم و از استفاده بنزین سوپر یا معمولیش اطلاعی ندارم و هر کسی یه جواب میده.بنده یک بطری اکتان شرکت المان خریدم میگن بعد از زدن ۱۷ لیتر (یک باک متور)بنزین سوپر ۱۰سیسی اکتان ب بنزین سوپرم اضافه کنم.در انتها میخواستم بدونم این نظر علمیه یا عامیانست و شما چکاری پیشنهاد میدین.سپاس گذارم
[پاسخ]
سلام من یه سانتافه ۳۵۰۰ دارم تینر بریزم بهتر یا الکل برا ی شتابش کودوم بهتر لطفا جواب بدید ممنون
[پاسخ]
فرق داره
[پاسخ]
سلام
من کپچر دارم که موتورشون توربو شادژه اگر کسی اطلاع دارد که استفاده از بیزین معمولی مشکلی درست نمیکنه راهنمایی کنه ممنون میشم چون بیشتر مواقع در شهر ما بنزین سوپر نیست
[پاسخ]
دوست گرامی
باتوجه به تکنولوژی موتور خودروی شما و مخصوصا توربو بودن حتما توصیه میگردد که در صورت امکان از بنزین سوپر استفاده کنید و خیلی بهتر است که همراه با مکمل اکتان استفاده گردد. استفاده از بنزین معمولی و با اکتان ۸۷ که بعضا این عدد کمتر و حتی با گوگرد همراه است میتواند در بلند مدت به موتور خودروی شما آسیب وارد کند و حتی توربوی خودروی شما از کار بیفتد
[پاسخ]
با سلام من یه پراید مدل نود دارم که بعضی اوقات بنیزین نمیخوره حباب گیر هم عوض کردم اما جواب نداد با زم نمیخوره باکش..ممنونم اگه راهنمایی کنید مشکل چی میتونه باشه با تشکرچچ
[پاسخ]
اصلا اینطوری نیست و این حرف کاملا اشتباهه بنزین سوپر در کل کیفیتش بهتر از معمولیه و روی هر ماشینی بهتر جواب میده من خودم پراید داشتم با بنزین معمولی بد کار میکرد و سوپاپها صدا میدادن ولی با بنزین سوپر کاملا خوب و بی صدا کار میکرد
[پاسخ]
نظر شما