کد خبر: 20839 | تاریخ انتشار: ۱۳۹۲/۰۶/۲۵ - | تعداد بازدید:

ایران خودرو چگونه زیان‌ده شد؟/خودروهای کیزاشی به چه کسانی رسید؟

مقایسه عملکرد مدیرعامل سابق شرکت ایران‌خودرو نشان از تصمیم خسارت‌بار دولتی‌های سابق در مدیریت این شرکت حکایت دارد.

پایگاه اطلاع رسانی خودروسازی – به گزارش گروه اقتصادی مشرق- فروردین سال ۱۳۸۸ به طور غیرمترقبه از سوی دولت نهم مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو برکنار شد. در حالی این مدیریت جای خود را به جواد نجم‌الدین داد که شرکت ایران خودرو چند سالی بود به روند سوددهی مطلوبی رسیده بود و پروژه‌های سرمایه‌گذاری این شرکت همچون رانا آماده بهره‌وری بودند.
در زمان تغییر مدیریت در ایران خودرو، جریان اصولگرایی با چنین تغییری مخالفت کرد، اما برخی مسئولان دولتی که پیش از آن نیز نشان داده بودند توجهی به تذکرات دلسوزانه اصول‌گرایان ندارند، در این مورد هم بر تصمیم اطرافیان منحرف خود پافشاری کرد و محرابیان وزیر وقت صنایع توانست منطقی را برکنار کند و نجم‌الدین را جایگزین او سازد.
اینک که دوره مدیریت ۴٫۵ ساله وی به پایان رسیده، فرصت مناسبی است برای بررسی عملکردها.
از آنجا که منطقی در فروردین سال ۱۳۸۸ برکنار شد، سال ۱۳۸۷ آخرین سال عملکرد وی محسوب می‌شود. طبق گزارش حسابرسی شده از عملکرد ایران خودرو در سال مالی منتهی به ۳۰ اسفند ۱۳۸۷ که به امضای نجم‌الدین هم رسیده، در سال مذکور سود عملیاتی شرکت ایران‌خودرو بیش از هزار میلیارد تومان بود. اما آمار سال ۱۳۹۱ نشان می‌دهد برای نخستین بار طی چند سال اخیر شرکت ایران‌خودرو به زیان رسیده است.
مجموع بدهی‌های جاری و غیر جاری ایران‌خودرو نیز در سال ۱۳۹۱ نسبت به ۱۳۸۷ حدود ۲ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

شاخص

با توجه به تغییر مدل خودروهای تولیدی، مقایسه رقم تولیدات ایران‌خودرو در دو مقطع زمانی ۱۳۸۷ و ۱۳۹۱ آسان نیست، با این حال کاهش ۴۲ درصدی تولیدات ایران‌خودرو در سال ۱۳۹۱ نسبت به ۱۳۹۰ به خوبی نشان‌دهنده شدت بحران در این شرکت است که نقش مدیریت را در آن نمی‌توان نادیده گرفت.
هرچند مدیران خودروساز تلاش کرد ناکامی‌های ایران‌خودرو را تماماً به پای تحریم‌ها بنویسند، اما مروری بر عملکرد این مدیران نشان می‌دهد فرصت سوزی‌ها و سوء تدبیرها در دوره مدیریت او تأثیر مستقیمی‌در زیان‌دهی ایران‌خودرو داشته است.
مثلاً در سال ۱۳۸۸ در حالی که هنوز حکم مدیرعاملی نجم‌الدین خشک نشده بود او به سبک دولت‌های نهم و دهم، در همان روزهای آغازین مدیریتش در ایران خودرو، تقریبا بیشتر اقدامات پیش از خود را نفی کرد و حتی پروژه دومین محصول ملی ایران خودرو (X۱۲ یا همان رانا) را به حالت تعلیق درآورد.
او در توجیه این اقدام، پروژه را غیر اقتصادی دانست و گفت که ایران خودرو می‌خواهد به جای X۱۲، با کمک چینی‌ها، خودرویی زیر ۱۰ میلیون تومان بسازد. اما در نهایت این استراتژی راه به جایی نبرد و ایران خودرو دوباره پرونده X۱۲ را از بایگانی بیرون کشید. پروژه‌ای که غیر اقتصادی عنوان شده بود، حالا باید منجی بزرگ‌ترین خودروساز ایران می‌شد و ایران خودرویی‌ها آنقدر با آب و تاب در موردش حرف می‌زدند که گویی اصلاً آن را روزی کنار نگذاشته بودند.
مدیر عامل سابق ایران خودرو در حالی دیروز در مراسم تودیع خود از واردات خودروهای خارجی انتقاد کرده بود که خوب است روزی گفته شود که خودروهای خارجی کیزاشی این شرکت نصیب چه کسانی شد؟
همچنین به این سؤال پاسخ دهند که چرا برخی مدیران انتصابی وی در این شرکت حاضر نبودند با خودروهای ۲۰ میلیونی که وی امروز در مراسم تودیع خود از آن‌ها نام برده بود رفت و آمد کنند؟
و در پایان جا دارد مدیر عامل سابق ایران خودرو به این سؤال جواب دهند که با چه صلاحیت و مدرک مرتبطی سال‌ها در رأس مدیریت بزرگ‌ترین بانک خصوصی کشور تکیه زدند؟

منبع: مشرق نیوز

Share

نظرات بینندگان


  1. +۱۳ Vote -1 Vote +1
    علی
    ۱۳۹۲/۰۶/۲۵ - ۱۲:۲۱ ب.ظ

    زیان دهی به خاطر اختلاس وفامیل بازی بوده وگر نه چیزی را ارزون نفروخته اند که ضرر کنند

    [پاسخ]

  2. Vote -1 Vote +1
    حقگو
    ۱۳۹۳/۰۷/۱۱ - ۸:۵۵ ق.ظ

    1- استخدام‌های بی جا
    2- حقوق و مزایای بالا و بی جهت
    3- عدم دلسوزی کارکنان به کیفیت
    4- رشوه گیری از قطعه سازان موجب افزایش هزینه ساخت قطعات شده
    5- هزینه کردن درآمدهای شرکت در امور غیر تخصصی
    6- سرمایه گذاری نابجا در امور غیر تخصصی

    [پاسخ]

  3. Vote -1 Vote +1
    حقگو
    ۱۳۹۳/۰۷/۱۱ - ۸:۵۷ ق.ظ

    یادم رفت در یک کلام عدم مدیریت صحیح

    [پاسخ]

  4. Vote -1 Vote +1
    نا
    ۱۳۹۵/۰۱/۱۰ - ۹:۳۲ ق.ظ

    عدم مدیریت که در همه جای ایران باب شده است

    [پاسخ]

نظر شما






نظرسنجی

  • در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

از دريچه دوربين

سایر اخبار

پربيننده ترين مطالب