پایگاه اطلاع رسانی خودروسازی – به هر حال واقعیتی که امروز در جامعه ما وجود دارد این است که هیولایی به نام تورم فرآیند اقتصادی جامعه و معیشت روزمره مردم را تحت تأثیر شدید خود قرار داده و موجب افزایش بهای گسترده در بسیاری از حوزهها و کالاهای گوناگون شده است، خودرو نیز در کنار سایر ملزومات زندگی خانوار ایرانی با افزایش نرخ مواجه شده اما به نظر میرسد بازتاب و سرو صدای افزایش قیمت آن بیش از سایر کالاها بوده و توجهات بیشتری را معطوف به خود ساخته است.
اما در میان خودروهای تولیدی موجود در بازار کشور تحولات قیمت پراید با توجه به داشتن بالاترین تیراژ تولید و تطابق با قدرت خرید بخش عظیمیاز جامعه، بیش از سایر خودروها در معرض قضاوت افکار عمومیقرار دارد و شاید بتوان به جرئت گفت که حتی بسیاری از مردم تورم و نوسان قیمتها را در کشور بیشتر با عیار پراید میسنجند تا سایر کالاها نظیر مسکن، ارز، مواد غذایی و …
به گزارش موج، به نظر میرسد در چنین شرایطی باید قیمت این خودرو بیشتر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و ضمن مقایسه بهای پراید به عنوان ارزانترین خودرو موجود در کشور با برخی از خودروهای ارزان قیمت خارجی به نتایج واقعیتری دست یافت.
در ابتدا باید این موضوع را یادآور شد که خودرو پراید به ویژه مدلهای جدید آن به عنوان پرتیراژترین خودرو در ایران از امکاناتی بهرهمند است که از آن جمله میتوان به کولر، موتور 1300 سی سی با حدود 75 اسب بخار قدرت، فرمان هیدرولیک، ترمز ABS و در مدلهای جدید کیسه ایمنی هوا اشاره کرد، وجود امکاناتی از این دست به تنهایی میتواند موجب بهبود کیفیت و ایمنی یک خودرو شود علیالخصوص که سایپا شرکت سازنده آن در چند سال اخیر مدعی انجام اقداماتی بر روی مدلهای قبلی این خودرو با هدف بهبود ایمنی و استاندارد نیز شده که البته حاصل آن افزایش نسبی رضایت مشتریان و احساس ایمنی بیشتر این خودرو شده است.
با این مقدمه به سراغ بحث اصلی یعنی قیمت این خودرو میرویم، در صنایع خودرویی جهان محصولاتی با سطح قیمت پراید عمدتاً در بازارهای خاص و نوظهور نظیر چین، هندوستان، روسیه و برخی کشورهای آفریقایی و امریکای لاتین تولید و عرضه میشود که از لحاظ داشتن امکانات و تجهیزات در سطح بسیار پایینتری از خودرو پراید قرار دارد، به عنوان مثال خودرویی نظیر تاتانانو محصول کشور هندوستان که به عنوان یک خودرو ارزان به شمار رفته و قیمتی حدود 3100 دلار معادل نزدیک به 10 میلیون تومان دارد خودرویی است با بدنه پلاستیکی، با 2 سیلندر، قدرت موتور 33 اسب بخار و بیشینه سرعت 60 مایل در ساعت؛ یا خودرویی دیگر به نام جیانگنان آلتو ساخت چین با قیمت حدود 3300 دلار و فاقد کولر و فرمان هیدرولیک محسوب میشود، یا در مثالی دیگر میتوان از خودرویی با عنوان زوتی Z100 یاد کرد که قیمتی حدود 3900 دلار داشته و دارای موتور 1000 سی سی و 35 اسب بخاری است.
.
مثالهای دیگری نیز وجود دارد که مطرح کردن آنها از حوصله این بحث خارج است، اما میتوان دریافت با وجود این که خودروهایی ارزانتر و یا با قیمتهایی معادل پراید همچنان تولید شده و به فروش میرسد، باید به امکانات و داشتههای آنها نیز توجه کرده و دید آیا قیمت این خودروها و جایگاه آنها را میتوان با پراید مقایسه کرد یا خیر، ضمناً از این نکته نیز نباید مغفول ماند که بیشتر این خودروهای ارزان قیمت که در هندوستان و یا چین تولید میشود عمدتاً در طبقه خودروهای بسیار کوچک شهری قرار گرفته و هرگز دارای قابلیت تردد در جادههای بین شهری و دارای فراز و نشیب و تطابق با شرایط گوناگون آب و هوایی نیست.
حال آن که همه ساله حجم انبوهی از سفرهای بین شهری در ایران با استفاده از خودرو پراید انجام شده و این محصول سالهاست که برای خدمت به اقتصاد و معیشت خانوادههای ایرانی تولید میشود.
.
بر اساس گزارشات معتبر منابعی نظیر موسسه JATO و یا مجله FORBES ارزانترین خودروهای دنیا با اندازههایی بسیار کوچک و دارای کاربریهای محدود در کشورهای چین و هندوستان با امکاناتی نظیر کولر بین 4000 تا 4200 دلار قیمت دارد که این رقم با احتساب نرخ ارز در ایران معادل حدود 13.5 میلیون تومان خواهد بود و چنانچه امکاناتی هم سطح خودرو پراید نیز داشته باشد در بازار چین معادل حدود 5500 دلار قیمت خواهد داشت که بدون احتساب هزینه حمل و نقل و گمرکی به بیش از 17.5 میلیون تومان میرسد؛ این گونه به نظر میرسد که حتی در صورت واردات ارزان قیمتترین خودروهای جهان به ایران که مسلماً با افزایش قیمت نیز روبرو خواهند شد، نرخ فعلی ارز موجب شده مردم مصرف کننده عام ایرانی توانایی کافی برای خرید این خودروهای فاقد امکانات و غیر کاربردی را نیز نداشته باشد.
.
در این خصوص بسیار میتوان صحبت کرد اما باید به این نکته توجه داشت که جدای از موارد فوق و اهتمام به این موضوع که واقعاً خودرو پراید با وجود امکانات فعلی قیمت مناسبی دارد، اصلیترین مزیت خودرو پراید و تولید آن در کشور با هزینههای بالای کنونی و قیمتی تحت تأثیر تورم کلی موجود در جامعه، ایجاد کسب و کار و اشتغال برای جمع کثیری از لایههای کارگری فعال در کشور است، تولید خودرو ارزان قیمت در داخل و رونق کسب و کار جوانان ایرانی را هرگز نمیتوان با ایجاد اشتغال برای کارگران چینی و هندی به بهای فروش نفت آن هم در شرایطی که فرایند معیشت در جامعه ایران با خطرات و کمینگاههای اقتصادی فراوانی به خصوص در این روزها روبرو است، مقایسه کرد، ایجاد رونق در تولید آن هم خودرویی نظیر پراید که علاوه بر ماهیت رفاهی و خدماتی آن به عنوان یک خودرو، وسیله امرار معاش و کسب و کار بسیاری از مردمان کشور است امری مهم و راهبردی در صنایع ایران محسوب میشود.
نظرات بینندگان
سلام. خواهش میکنم خودتون رو توجیح نکنید و به شعور و فهم مردم توهین نکنید یک : نرخ ارز در کشور ما بالاست و ثبات هم ندارد . دو : تورم بیداد میکنه . سه : شاید در کشور چین ماشینی که مثال زدی با قیمت 18800 یوان برای مردم چین پول زیادی نباشه و راحت بتونند با یه پس انداز ساده و درامد عرف مملکتشون بدون اینکه زیر فشار مالی برند خودرو رو خریداری کنند.
[پاسخ]
بايد مي نوشتين آیا پراید به قیمت مفت میارزد؟
[پاسخ]
بخاطر همین دوست ندارن دلار بیاد پایین
[پاسخ]
اگه اینقدر که میگید پراید خوبه چرا هیچ کشوری حتی افقانستان حاضر به واردات پراید از ایران نیست ؟ و افقانیها واردات تویوتا رو ترجیح میدهند ؟ چرا این پراید خوب شما به امریکا و المان و کره و ژاپن صادر نمیشه ؟؟؟؟؟؟
[پاسخ]
سلام شما اگه راست مي گوئيد واردات خودرو را آزاد كنيد تا مردم خودشان انتخاب كنند.
[پاسخ]
اگه اینجوریه پراید نابتون رو چرا به هند و چین صادر نمیکنید تا اونا نفع ببرن؟
جون من اونی که این مقاله یک سویه رو نوشته جواب بده
اصلا من حرف شما رو قبول میکنم . ولی بحت اینه که شما چرا این خودرو بسیار ناب!!!!! رو صادر نمیکنید تا منتفع بشید؟
[پاسخ]
دمت گرم،دمت گرم،دمت گرم
احتمالا فقط قصد صادرات به آلمان وایتالیا رو دارن که جایگزین مازراتی ،بی ام و،فراری وبنز بشه.
[پاسخ]
ای ول
بابا اینا کمر به ورشکسته کردن شرکتهای خودرویی جهان دارن هنوز آپشن جدیدشو رو نکردن تا مازراتی رو قورت بده!!!!!(*_*)
زرشک
[پاسخ]
تا کی شاهد باشیم جیب ما خالی و جیب اونا پر میشه ؟ ایران خودرو و سایپا اگه جشن 1000سالگی بر پاکنند که میکنند باز هم پراید و پژو را دارند فقط با چراغهای متفاوت. مهندسای ما باید برند خارج بقیه بمونند خطوط تولید از رده خارج کشورهای دیگه رو برای ما را ه بندازند تا ما بتونیم در آینده ای به قدمت ایران شاید دست از مونتاژ برداریم و …
[پاسخ]
ردرعزيزقيمت ارزدركشورماغيرواقعيه.زماني كه دلارهزارتومن بود قيمت خودروهازيرسه ميليون ميشد
[پاسخ]
age rast migid varedato azad konid bebinid ki mashine irani savar mishe
[پاسخ]
قیمت دلاردرکشورنفت خیزوثروتمندی مثل ایران بدلیل مدیریت یه مشت بی سواد ظالمانه است،وگرنه کسی بابت پراید بشما بیشتراز 3میلیون نمیداد،به قیمت این خودرو در کشورهای به اصطلاح دوست -عراق،چاوز لند،بشار اسد کانتری-نگاه کنید بعد گزارش یکطرفه بنویسید.درضمن واردات خودرو رو آزاد بذارید و با تعرفه ی عادلانه مثل باقی کشورها،اونوقت ببینید سایپا و ایران خودرو بازهم مشتری دارن؟
[پاسخ]
نسبت درآمد مردم به ارزش ارز رو اگر در نظر بگیرین قیمت همین پراید خوشگل مامانی هم ردیف فور ماستنگ و شورالت کامارو و دوج چلنجر خواهد شد(البته در مدلهای پایه)… الان عمق فاجعه رو درک کردین؟!!
[پاسخ]
قیمتهای خودروهای ارزا قیمت نزدیک بهم بود ولی در مورد اینکه مردم ایران در جهان کمترین درآمد رو دارند حرفی نزدید و مدت بیشتری نسبت به یک چینی یا روسی باید کار کرد تا صاحب خودرو ارزان شد یعنی توان خرید آنها چند برابر ما میباشد که خودرو 15هزار دلاری را میتوانند در یک دوره مشابه مثل ما خریداری کنند.
[پاسخ]
نظر شما