کد خبر: 28239 | تاریخ انتشار: ۱۳۹۳/۰۴/۳۰ - | تعداد بازدید:

شرکت بازرسی کیفیت اعلام کرد:
گزارش کامل وضعیت کیفی خودروهای داخلی

ارزشيابي كيفي خودروها در خرداد ماه 1393 در حالي انجام شد كه خودروهاي سايپا131X، پارس تندر، جك5J و ليفان60X در دسته قيمتي خود، كمترين نمره منفي را دريافت كردند و به عنوان كيفي ترين خودروهاي گروه خود شناخته شدند.

پایگاه اطلاع رسانی خودروسازی – به گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران(ISQI)، در خرداد ماه امسال مجموع خودروهای تولید شده در داخل کشور(بر اساس آمار ارائه شده توسط خودروسازان)، اعم از سبک و سنگین نسبت به ماه قبل افزایش قابل توجه 63 درصدی داشته است. در ماه اخیر 99 درصد از حجم خودروهای تولید شده در داخل کشور مختص خودروهای سبک (سواری و وانت) و یک درصد نیز مربوط به خودروهای گروه سنگین (مسافری و باری) بوده است.
گروه سبک:
بنا بر اطلاعات تولید ارائه شده از سوی خودروسازان در بخش سواری شاهد رشد 63.5 درصدی تیراژ تولید نسبت به ماه قبل بودیم که بیانگر روند صعودی تولید خودرو در ایران می‌باشد. از نکات مهم در مورد تیراژ تولید خودروهای سواری ساخت داخل می‌توان به توقف تولید خودروهای گرند ویتارا و رنو مگان اشاره نمود. دیگر نکته حائز اهمیت در این ماه ارزشیابی مجدد محصولات شرکت سایپا (سایپا131X، سایپا132X، ساپپا131X پارس خودرو و تیبا) می باشد.
در این ماه خودروهای سواری ساخت داخل در چهار دسته قیمتی کمتر از 20 میلیون تومان، بین 20 تا 40 میلیون تومان، بین 40 تا 60 میلیون تومان و بین 60 تا 80 میلیون تومان ارزیابی شدند. در مجموع 19 مدل خودرو مورد بازرسی قرار گرفت که 14 مدل در سطح کیفی خیلی خوب و پنج مدل هم در سطح کیفی خوب قرار گرفته‌اند.
در دسته خودروهای زیر 20 میلیون تومان شاهد ارزیابی خودروهای سایپا131X، سایپا132X و ساپپا131X شرکت پارس خودرو بودیم که همه آنها در سطح کیفی خوب (B+) جای گرفتند. در میان این خودروها، سایپا131X شرکت سایپا با کسب 79.4 نمره منفی با کیفیت تر از سایر خودروهای هم گروه خود شناخته شد و پس از آن به ترتیب ساپپا131X شرکت پارس خودرو و سایپا132X در جدول کیفی قرار گرفتند. این در حالیست که نظر مشتریان در خصوص رضایت از این خودروها نیز به همین ترتیب بوده است به طوریکه این خودروها از 1000 امتیاز در آخرین دوره ارزیابی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (شش‌ماهه دوم 1392) شاخص رضایت مشتریان به ترتیب 627، 626 و 625 امتیاز کسب کرده اند.
در دسته خودروهای بین 20 تا 40 میلیون تومان 12 خودرو مورد ارزیابی کیفی قرار گرفته اند که در بین آنها خودروی پارس تندر با 20.7 نمره منفی، تندر90 پارس خودرو و تندر90 ایران خودرو با 21 نمره منفی در جایگاه اول تا سوم جدول قرار گرفتند. این خودروها از دید مشتریان نیز در این گروه قیمت در صدر قرار داشته‌اند به صورتی که خودروی پارس تندر بیشترین امتیاز رضایتمندی را از آن خود کرده است و موفق به کسب 732 امتیاز شده است. اما نکته جالب تفاوت یک نمره ای رضایت مشتریان از تندر90 پارس خودرو و تندر90 ایران خودرو می باشد. هرچند که این دو خودرو نمرات یکسانی را در ارزشیابی کیفی کسب کرده اند اما میزان رضایت مشتریان از تندر90 ایران خودرو با 730 امتیاز به میزان یک نمره از تندر90 پارس خودرو با 729 امتیاز بیشتر است.
در گروه قیمت بین 40 تا 60 میلیون نیز دو خودروی جک5J و ام وی ام530 ارزیابی شدند و به ترتیب 48.7 و 51.4 نمره منفی کسب کردند. در این دسته جک5J نه تنها از کیفیت بهتری برخوردار بوده است بلکه در کسب رضایت مشتریان نیز نسبت به هم گروهی خود موفق تر عمل کرده و 710 امتیاز از شاخص رضایت مشتریان را از آن خود کرده است. این در حالیست که ام وی ام 530 موفق به کسب 683 امتیاز از 1000 امتیاز شاخص رضایت مشتریان شده است.
در دسته آخر که خودروهای بین 60 تا 80 میلیون می باشد نیز دو خودروی لیفان60X و ام وی ام33X قرار دارند که بر اساس ارزشیابی‌های صورت گرفته خودروی لیفان 60X با کسب 50 نمره منفی با کیفیت تر از دیگر خودروی هم گروه خود شناخته شده است. نکته حائز اهمیت در این گروه آنست که خودرو 60X در این گروه چندان در جلب رضایت مشتریان موفق عمل ننموده است.

جدول رده بندی کیفی- گروه سبک- سواری (بر مبنای دسته‌های قیمتی)

گزارش-کیفیتدر بخش عیوب فنی و عملکردی نیز محصولات سایپا131X، سایپا132X، ام وی ام530 و ام وی ام33X بیشترین نمرات منفی و روند نزولی را داشته اند. در بخش تزئینات و مونتاژ خودروهای سایپا131X پارس خودرو و سمند بیشترین نمرات منفی را کسب نموده اند. در بخش بدنه خودروهای پژو 206 وام وی ام530 روند روبه بهبود داشته اند، همچنین خودروهای سایپا131X پارس خودرو و سایپا132X بیشترین نمرات منفی را در این بخش به خود اختصاص داده اند. در بخش رنگ به مانند ماه قبل خودروهای لیفان60X و جک5J بیشترین نمرات منفی را کسب نموده اند.

1.

2.

3

درنمودار زیر روند تغییرات میانگین نمره منفی خودروهای گروه سواری را نسبت به ماه قبل می بینیم، بطوریکه ام وی ام530 بیشترین درصد بهبود و جک5J هم بیشترین درصد تنزل را داشته اند.

4

در بخش وانت شاهد افزایش27.7درصدی تیراژ تولید در مقایسه با ماه قبل هستیم که بیشترین تاثیر در ایجاد این روند مربوط به افزایش تولید وانت نیسان CNG می‌باشد. از دیگر نکات مهم و حائز اهمیت در مورد تیراژ تولید خودروهای وانت ساخت داخل می‌توان به قطع تولید وانت کاپرا و وانت نیسانi24Z اشاره نمود.

با توجه به افزایش تولید خودروهای وانت در خرداد ماه، تعداد نمونه‌برداری در فرآیند ارزشیابی این خودروها نیز 14.7درصد رشد یافت، بطوریکه از 3 مدل خودروی ارزشیابی شده یک مدل در سطح کیفی خوب و 2 مدل نیز در سطح کیفی قابل قبول قرار گرفتند.

جدول رده بندی کیفی – گروه سبک- وانت

5

همانطور که در جدول رده بندی کیفی قابل مشاهده است، وانت وینگل5 محصول شرکت سازه­های خودرو دیار در صدر و وانت پیکان محصول شرکت ایران خودرو تبریز در انتهای جدول قرار گرفته‌اند. درنمودار زیر روند تغییرات میانگین نمره منفی خودروهای گروه وانت را نسبت به ماه قبل مشاهده می‌کنیم، بطوریکه وانت پیکان بیشترین درصد بهبود را داشته است.

6

در بخش عیوب فنی و عملکردی، وانت پیکان بیشترین نمره منفی را کسب نمود. از طرفی شاهد تنزل 6.2 درصدی نمره منفی نسبت به ماه قبل هستیم که بیشترین تاثیر در ایجاد این روند رو به نزول مربوط به وانت نیسان CNG می باشد. در بخش تزئینات و مونتاژ شاهد بهبود 1.9 درصدی هستیم که عمدتا مربوط به روند رو به رشد وانت وینگل5 است. ضمناً وانت نیسان CNG حداکثر نمره منفی را در این بخش کسب نمود. در بخش بدنه وانت نیسان CNG بیشترین نمره منفی را به خود اختصاص داد، از طرفی هم در این بخش میانگین نمره منفی یک درصد افزایش یافت که بیشترین تاثیر در ایجاد این روند رو به افول مربوط به وانت پیکان می باشد.      تعداد ایرادات مهم و اساسی نسبت به ماه قبل 36.7 درصد افزایش یافت که مربوط به رشد تعداد این ایرادات در وانت نیسان CNG و وانت پیکان تبریز می‌باشد.درنهایت میانگین نمره منفی خودروهای گروه وانت، تنزل کیفی 0.8درصدی را نسبت به ماه قبل تجربه نموده است.

7

گروه سنگین :

در بخش خودروهای (تجاری مسافری) در ماه جاری به مانند ماه قبل هیچ گونه خودرویی ارایه نشده است. در بخش خودروهای تجاری باری شاهد افزایش تولید در مقایسه با ماه قبل هستیم که بیشترین تاثیر در ایجاد این روند مربوط به افزایش تولید کشنده البرز و تولید مجدد کشنده کاوه می‌باشد. از دیگر نکات مهم و حائز اهمیت در مورد تیراژ تولید خودروهای تجاری باری ساخت داخل می‌توان به قطع تولید کامیونت الوند در شرکت سایپا دیزل در خرداد ماه 1393 بر اساس آمار اعلامی از سوی این شرکت اشاره نمود.

با توجه به رشد تولید خودروهای این رده، ارزشیابی این خودروها نیز افزایش یافت بطوریکه از 5 مدل خودروی ارزشیابی شده 3 مدل در سطح کیفی خیلی خوب و 2 مدل هم در سطح کیفی خوب قرار گرفتند.

جدول رده بندی کیفی – گروه تجاری باری

8.

9در بخش عیوب فنی و عملکردی، کشنده ماز بیشترین نمره منفی را کسب نمود، همچنین میانگین نمره منفی این بخش نسبت به ماه قبل روند رو به رشد 15.4درصدی را تجربه نمود که عمدتا مربوط به کشنده ماز می‌باشد. در بخش بدنه هم به مانند بخش تزئینات و مونتاژ کامیون بنز WH بیشترین نمره منفی را کسب کرد، همچنین در این بخش میانگین نمره منفی 11.5 درصد افزایش یافت. در نهایت میانگین نمره منفی خودروهای گروه تجاری باری، روند رو به رشد 4/0 درصدی را نسبت به ماه قبل داشته است.

10درنمودار فوق روند تغییرات میانگین نمره منفی خودروهای گروه تجاری را نسبت به ماه قبل ارائه گردیده، بطوریکه کامیون بنز WH بیشترین درصد بهبود را داراست و تنها خودرویی که در این دسته روند نزولی داشته، کشنده ماز می­باشد.

Share

نظرات بینندگان


  1. Vote -1 Vote +1
    محسن
    ۱۳۹۳/۰۴/۳۱ - ۴:۳۲ ب.ظ

    من نمیدونم برای یک ایر بگ باید 2 میلیون و دو ایر بگ 4 میلیو اضافه تر پول داده بشه؟ واقعا خنده دار نییست! در کنار اینکه بی کیفیت ترین خودروهای جهان در ایران تولید میشه، چرا باید این پول گزاف بابتش داده بشه؟فقط به این خاطر که خودرو سازی انحصاری هستش! این همه انسان بی گناه به سبب بی کیفیت بودن خودروها جانشون رو از دست دادن، خون این افراد به گردن کیست؟ واقعا باید ابراز تاسف کرد…

    [پاسخ]

نظر شما






نظرسنجی

  • در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

از دريچه دوربين

سایر اخبار

پربيننده ترين مطالب