کد خبر: 28300 | تاریخ انتشار: ۱۳۹۳/۰۵/۰۱ - | تعداد بازدید:

نقدی بر یک نوشته:
خودرو گران است یا درآمد کم است؟!

این نوشته نقدی است بر یک خبر که در خبرگزاری فارس منتشر شده و در واقع نگاهی است از زاویه ای دیگر بر یک سوژه داغ "اجتماعی، اقتصادی، صنعتی" که نتیجه‌گیری نهایی با شما خواهد بود.

پایگاه اطلاع رسانی خودروسازی: صبح امروز خبری روی خروجی خبرگزاری فارس قرار گرفت با این تیتر: “خرید خودرو در ایران با درآمد ۱۸ ماه، انگلیس ۹ ماه و آمریکا ۱۰ ماه خانوار امکان پذیر است” که متن آن عینا در سطور ذیل منعکس شده است ابتدا آنرا ملاحظه فرمایید:

“خرید خودرو به‌عنوان یکی از نیازهای اساسی خانوار همواره موردتوجه سرپرستان و سیاست‌گذاران جوامع بوده است و همین امر شرکت‌های خودروسازی را بر آن داشته است که تا حد ممکن از هزینه‌های خود کاسته و قیمت خودروهای خود را کاهش دهند.

بر این اساس متوسط قیمت خودرو در کشورهای مختلف به‌گونه‌ای است که تلاش شده است، خانوار با سطح درآمد متوسط در کشورها، بتوانند با حدود یک سال درآمد خود اقدام به خرید خودروی نو با سطح کیفی متوسط کنند.

در ایران با احتساب متوسط درآمد حدود ۱٫۲میلیون تومان برای خانوار و اینکه ارزان‌ترین خودروی موجود در کشور بیش از ۲۱ میلیون تومان در بازار قیمت دارد، می‌توان به این نتیجه رسید، درصورتی‌که خانوار ایرانی نیاز به خرید خودرو داشته  باشد، باید درآمد ۱۸ ماه خود را برای خرید ارزان‌ترین خودروی کشور پس‌انداز و صرف کند.

در ایالات‌متحده آمریکا درآمد متوسط قابل‌تصرف خانوارهای آمریکایی بالغ‌بر سالانه ۳۹ هزار و ۵۳۱ دلار ارزیابی‌شده است و درآمد سرانه نیز در این کشور ۲۷ هزار و ۳۱۹ دلار محاسبه‌شده است، متوسط قیمت خودرو در این کشور نیز ۳۲هزار و ۸۶ دلار اعلام‌شده است، درنتیجه خانوارهای آمریکایی می‌توانند با درآمد ۱۰ ماه خود اقدام به خرید خودرو در این کشور کنند.

بنا به اعلام دفتر آمار ملی انگلیس متوسط درآمد خانوارها در این کشور ۴۰ هزار پوند ارزیابی‌شده است و درآمد سرانه افراد در این کشور نیز ۲۷ هزار پوند است. با در نظر گرفتن متوسط قیمت ۲۹ هزار پوندی خودرو در این کشور هر خانوار می‌تواند تنها با درآمد ۹ ماه خود اقدام به خرید یک خودروی صفر کند.

در فرانسه درآمد متوسط خانوار بالغ‌بر ۲۹ هزار و ۵۷۷ دلار ارزیابی‌شده است و متوسط قیمت خودرو در این کشور حدود ۳۰ هزار دلار است که به این ترتیب هر خانوار می‌تواند با درآمد یک سال (۱۲ ماه) خود اقدام به خرید یک خودروی صفر متوسط کند.

یکی از معیارهای اصلی قیمت‌گذاری خودرو در کشورها میزان دستمزد ارائه‌شده به کارگران خودروسازی است و هزینه نیروی انسانی همواره یکی از مواردی بوده است که توسط شرکت‌های بزرگ خودروسازی جهان در قیمت‌گذاری خودرو موردتوجه قرار داشته است .

دستمزد کارگران در کشورهای فوق‌الذکر به نسبت دستمزد کارگران در ایران به‌مراتب بالاتر است بااین‌وجود نسبت قیمت خودروها به دستمزدهای ارائه‌شده در این کشورها در مقایسه با ایران بسیار منطقی‌تر به نظر می‌رسد.”

اکنون صرف نظر از اینکه مرجع و مأخذ استخراج اعداد و ارقام فوق چه بوده، ما هم ملاک را بر این می‌گذاریم که تمام موارد فوق الذکر صحیح است و قابل استناد و اصلاً هم قصد تخطئه و یا رد و قبول مطلب فوق را نداریم بلکه فقط و فقط می‌خواهیم از منظر دیگری به این قضیه نگاه کرده و قضاوت نهایی را به عهده شما بگذاریم.

اینکه بگوئیم: “متوسط قیمت خودرو در کشورهای مختلف به‌گونه‌ای است که تلاش شده است، خانوار با سطح درآمد متوسط در کشورها، بتوانند با حدود یک سال درآمد خود اقدام به خرید خودروی نو با سطح کیفی متوسط کنند” می‌تواند جور دیگر هم طرح شود یعنی بگوییم: “سطح درآمد متوسط مردم به‌گونه‌ای است که خانوارها می‌توانند با حدود یک سال درآمد خود اقدام به خرید خودروی نو با سطح کیفی متوسط کنند” نظر شما چیست؟

اکنون می‌خواهیم قیمت خودرو در سال‌های گذشته را با متوسط درآمد خانوارها در همان سال مقایسه کنیم قبل از هر چیز لازم است یادآوری کنیم که منبع و مأخذ ما برای اعداد و ارقام ذیل‌الذکر، فیش حقوقی سنوات گذشته خودمان، اطلاعات پدران و بزرگ‌ترهایمان و قیمت کارخانه خودروها در همان سال‌ها بوده است:
در سال ۱۳۵۷ متوسط درآمد سالیانه یک خانوار ایرانی کارمند میان رتبه، سالیانه حدود رقم ۳۶۰ هزار ریال بوده است. در همان سال قیمت کارخانه پیکان ۳۸۰ هزار ریال بوده است یعنی با حدود ۱۳ ماه حقوق یک کارمند متوسط می‌توانستیم یک پیکان دولوکس بخریم.
در سال ۱۳۷۱ یعنی پس از تولید داخل شدن پیکان نیز متوسط درآمد سالیانه یک خانواده کارمند میان رتبه، ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار ریال بوده که در همان سال قیمت پیکانی که قرار بود دو سال بعد به شما تحویل بدهند، ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار ریال بود یعنی با حدود ۴۹ ماه حقوق یک کارمند متوسط می‌توانستیم یک پیکان بخریم!
در سال ۱۳۸۰ متوسط درآمد سالیانه یک خانوار ایرانی ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار ریال بود که در همان سال قیمت خودروی سمند که تازه وارد بازار شده بود ۹۸ میلیون ریال بوده یعنی با حدود ۸۲ ماه حقوق می‌توانستید یک سمند بخرید و با توجه به قیمت ۴۰ میلیون ریالی پیکان در همان سال، باید ۳۴ ماه حقوق خود را صرف خرید آن می‌کردیم.
در سال ۱۳۸۴ که دیگر پیکانی در کار نبود و پراید جایگزین پیکان به عنوان پرتیراژترین خودروی تولیدی داخل کشور شده بود و بازار در قبضه او بود، متوسط درآمد سالیانه یک خانواده کارمند میان رتبه ۳۶ میلیون ریال بود و قیمت پراید در همان سال ۶۸ میلیون ریال یعنی برای خرید پراید در همان سال باید ۲۳ ماه حقوق را کنار می‌گذاشتیم.
به‌هرحال تا آنجا که ما بررسی کردیم، تا بوده همین بوده و حتی اوضاع  سنوات قبل چه‌بسا خیلی بدتر هم بوده. اما چیزی که خیلی ذهن ما را قلقلک داد این بود که: “به نظر شما خودروها گران هستند یا درآمد مردم کم است یا هردو!؟”
شاید باید دنبال پرتقال فروش بگردیم!؟
یا شاید هم اصلاً به ما چه!؟
Share

نظرات بینندگان


  1. Vote -1 Vote +1
    نامجو
    ۱۳۹۳/۰۵/۰۱ - ۱۱:۳۶ ب.ظ

    جالب بود.به هرحال اینم یه نگاه دیگه هست.

    [پاسخ]

  2. Vote -1 Vote +1
    مهرداد
    ۱۳۹۳/۰۵/۰۳ - ۱۲:۴۶ ب.ظ

    نمیشه افزایش قیمت خودرو رو با قیمت لبنیات مقایسه کرد چرا که ما هر روز به خرید این دسته از محصولات می‌پردازیم اما شاید سالی یک بار هم خودرو نخریم اما مطمئنا همین کاهش سالیانه قدرت خرید مردم در حساسیت افزایش قیمت خودرو موثره..

    [پاسخ]

  3. Vote -1 Vote +1
    محمود
    ۱۳۹۳/۰۵/۰۴ - ۵:۵۸ ب.ظ

    من در مورد مقايسه كشورهاى مختلف توسط نويسنده تنها ميخوام به اين موارد اشاره كنم:
    • نويسنده براى كشور ايران، پايينترين قيمت خودرو رو در نظر گرفته اما براى كشورهاى ديگه متوسط قيمت خودرو را در نظر گرفته در حاليكه ميبايست پاينترين قيمت خودرو رو كه به مراتب پايينتر از اين هست (حدود ١١٠٠٠ دلار)!
    • آيا با توجه به قانون كار و در نظر گرفتن واقعيات اجتماعى، حقوق متوسط مردم ١ ميليون و دويست هست؟ من خيليها رو ميشناسم كه ٦٠٠ هزار تومان قانون كار رو نهايتا دريافت ميكنن!
    •آيا كيفيت ارزانترين خودروى ما با ارزانترين خودروى قابل خريداري توسط اونها قابل مقايسه است؟؟؟؟

    [پاسخ]

    Vote -1 Vote +1
    ساسان پاسخ در تاريخ مرداد ۲۱ام, ۱۳۹۳ ۱۱:۴۰ ق.ظ:

    پاسخ مناسبي دادي . احسنت

    [پاسخ]

  4. Vote -1 Vote +1
    عليرضا
    ۱۳۹۳/۰۵/۰۵ - ۹:۱۲ ق.ظ

    چند سئوال:1-مقايسه كيفيت خودروها داخلي و خارجي
    2-جايگاه ارائه اينگونه آمار در تصميم گيري مسولين
    3-جايگاه حقوق مصرف كننده
    4-از همه مهمتر سود خالص اين بازار انحصاري براي توليد كننده وذي نفعان
    5- چرا ليست كامل مبالغ اضافه بر قيمت واقعي توليد خودرو منتشر نمي شود

    *در پايان اصلا مردم براي دولت، نمايندگان وخودرو سازان وسهامداران به غير از منبع پول وسود اعتبار ديگري دارند

    [پاسخ]

  5. Vote -1 Vote +1
    علی آقا
    ۱۳۹۳/۰۶/۲۳ - ۲:۲۵ ب.ظ

    از نظر من اینها تماما جنگ زرگریست. والا همه می‌دانیم که خودروساران دولتی هستند پس دولت با چه کسی بر سر قیمت خودرو، کیفیت خودرو و تعرفه واردات بحث و جدل دارد؟ با خودروسازان دولتی یا در واقع با خودش.
    ما مردم هم هر روز این جنگ زرگری رو با امید و سادگی دنبال می‌کنیم.
    باید دید چه کسانی و چه سازمان‌هایی از وجود این صنعت عقب مانده در کشورمان سود می‌برند که حاضر به رعایت حقوق ملت نیستند.

    [پاسخ]

  6. Vote -1 Vote +1
    احسان
    ۱۳۹۳/۰۶/۲۸ - ۴:۵۵ ب.ظ

    آیا اون ماشینی که انگلیسی و آمریکایی سوار میشن هم امکاناته پراید رو داره ؟

    [پاسخ]

  7. Vote -1 Vote +1
    ایرج
    ۱۳۹۳/۱۱/۲۱ - ۸:۴۱ ب.ظ

    شما قیمت دست مزد را در آمریکا و اروپا چندین برابر ایران میدانید ولی حرفی از قیمت چندین برابر خودرو آنها بخاطر کیفیت خوب آن را قراموش کردید حالل من برات روضه میخونم تا چنتا از علامت سوالها حذف بشن اول 30 هزار دلار قیمت خودرو میشود تقریبا 100 میلیون قیمت یک خودرو متوسط و در ایرلن هم یک دستگاه سمند میشود 30 میلیون تومان یعنی یک سوم آن ولی تعداد ماه‌ها یک و نیم برابر آمریکا هست یعنی 18 ماه ایران در برابر 12 ماه آمریکا پس آنجا قدرت خرید یک آمریکایی 10 برابر ایران است زیرا کمسیون تحقیق مجلس شورای اسلامی‌اعلام کرده است که یک سمند 8 میلیون هزینه بیشتر برای خودروساز داخلی ندارد و اگر سمند را 10 میلیون محاسبه کنیم چون قیمت جهانیش همینه براحتی متوجه میشویم که در برابر خودروی 100 میلیونی آمریکا قدرت خرید آنها ده برابر ما هست پس اگر مافیای خودرو سازی به دنبال سود 200% نبود و آزادانه بدون هیچ موانعی به تاخت و تاز خود نمی‌پرداختند قیمت 10 میلیونی خودرو داخلی معادل همان ده ما آمریکا بود با این تفاوت که ما هم در یک شرایط زمانی مساوی صاحب خودرو میشدیم ولی با 10% درصد درآمد آمریکا و اروپا.

    [پاسخ]

  8. Vote -1 Vote +1
    مسعود
    ۱۳۹۴/۰۶/۰۷ - ۱:۴۵ ب.ظ

    اتفاقا نبايد به دنبال پرتقال فروش بگرديم بلكه بايد به دنبال نهال پرتقال فروش بگرديم .

    [پاسخ]

  9. Vote -1 Vote +1
    akbar
    ۱۳۹۵/۰۳/۲۶ - ۹:۵۷ ق.ظ

    باسلام
    در همه جای دنیا در آمد متوسط خرید خودرو متوسط
    در ایران در آمد متوسط خرید ارزانترین تابوت متحرک

    [پاسخ]

  10. Vote -1 Vote +1
    احسان
    ۱۳۹۶/۰۷/۰۷ - ۳:۵۹ ب.ظ

    سلام
    چه مقاله ای نا عادلی خوب وقتی خانواده امریکای اروپایی رو با ایرانی مقایسه میکنی باید در شرایط برابر این کارو بکنید چون پراید ۶۰۰۰ دلار هست ویک خانواده ایرانی ۱۸ ماه طول میکشه بخره
    ولی یک خانواده امریکای اروپایی یک خوورو ۳۰ هزار دلاری ب روز جهان رو ۱۰ ماه طول میکشه بخرن و اگر بخوان پراید بخرن ۲ماه باید پسنداز کنن !!! و ایرانو توی ۴۰ سال پیش مثل یه خانواده امریکای اروپایی مالااااااان میتونستن با پسندازه ۱۰ ماه از خقوقشون یه خودرو لوکس بروز دنبا رو بخرن یعنی رفاه کشور ما در سال ۱۳۵۷ در حد کشورای اورپایی انریکایی بوده و همون خانواده در سال ۸۴ باید ۳۴ ماه درامد خودشونو پسنداز کنن اونم برای خودروی پیکان از رده خارج بی کیفیت ک ۲۲ سال قبل رو بتوونن بخرن خب معلومه دیگه درامد ما ایرانیا خیلی خوبه هر کیم بگه کمه خودم میزنم تو دهنش یادم رفت راستی اثلا کووووووو کاررررر

    [پاسخ]

نظر شما






نظرسنجی

  • در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

از دريچه دوربين

سایر اخبار

پربيننده ترين مطالب