کد خبر: 2906 | تاریخ انتشار: ۱۳۹۰/۰۸/۲۸ - | تعداد بازدید:

در پاسخ به گزارش منتشر شده در خودروسازي؛
ايران خودرو: خرس سبز را نوآوري و اختراع تلقي نمي‌كنيم

مديريت ارتباطات و امور بين‌الملل گروه صنعتي ايران خودرو پس از انتشار گزارش خودروسازي در خصوص در خصوص بكارگيري بدون اجازه سيستم خرس سبز در خودروهاي اين شركت در پاسخ اعلام كرده است كه باتوجه به وجود خودروهاي تجاري از سالها پيش در دنيا، ايران خودرو اين سيستم را بعنوان نوآوري و اختراع تلقي نمي‌نمايد و مهمترين سئوال اينجاست که ايده‌اي كه قريب به 40 سال از اجراي آن در خودروسازي جهان مي‌گذرد و نمونه‌هاي تجاري آن در سراسر دنيا وجود دارد را چگونه مي‌توان در كشور بعنوان ايده نو تلقي نموده و بعنوان اختراع ثبت كرد و علاوه بر آن ادعاي سرقت آن توسط بزرگترين خودروساز خاورميانه را داشت !!؟

خودروسازی: هجدهم آبان ماه و همزمان با انتشار مصاحبه مصطفی رضا حسینی قطب‌آبادی عضو کمیسیون صنایع مجلس با پایگاه خبری خانه ملت در مورد برخی ادعاها در خصوص سرقت ایده‌ها و اختراع‌ها از سوی خودروسازان کشور، مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل گروه صنعتی ایران خودرو در تماس با ما خواستار ایجاد فرصت لازم برای پاسخگویی در این خصوص شده بود.

در همین حال حسین قاسمی مخترع سیستم صرفه‌جویی در مصرف سوخت موسوم به خرس سبز که اکنون سیستمی مشابه آن در خودروهای شرکت ایران خودرو در حال بهره‌برداریست در گفتگو با خبرنگار ما، ضمن ارائه مدارکی از جمله گواهی ثبت اختراع بر ادعای خود مبنی بر استفاده بدون اجازه از ایده و اختراع خود از سوی شرکت ایران خودرو پافشاری داشت.

مصطفی رضا حسینی قطب‌آبادی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مصاحبه خود با بیان اینکه موارد متعددی از ادعاهای سرقت علمی‌مخترعان و مبتکران کشور از سوی دو خودروساز بزرگ کشور وجود داشته است، اعلام کرده بود که: کمیسیون صنایع و معادن مجلس این آمادگی را دارند که با بررسی اسناد و مدارک دقیق افراد در راستای احقاق حقوق همه مدعیان گام بردارد.

وی ضمن اعلام حمایت از حقوق مخترعان و مبتکران جوان تاکید کرده بود که این کمیسیون آمادگی دارد به صورت جدی با هر گونه سرقت علمی‌از سوی صنایع مختلف کشور برخورد کند و از همه افرادی که مدارک و اسناد معتبری در این زمینه دارند، می‌خواهد با ارسال آن به این کمیسیون، مسیر را برای مبارزه با این اقدام ناپسند هموار کنند.

خرس سبز چیست؟

خرس سبز، نام دستگاهی است که آذر ماه سال ۸۵ به همت یکی از کارکنان شرکت پایانه‌های نفتی ایران با هدف کاهش مصرف سوخت و همچنین کاستن از میزان آلودگی هوا اختراع شد؛ این دستگاه آن‌گونه که مخترع آن می‌گوید قادر بود در سال‌های گذشته بخشی از عطش مصرف سوخت در ایران را کنترل کند اما گویا با بی‌مهری مقامات صنعت خودرو سازی مواجه شده است.

با نصب این دستگاه، خودرو در زمان توقف پشت چراغ قرمز خاموش می‌شود، بدون اینکه سایر قسمت‌های برقی ماشین مانند لوازم صوتی و سیستم تهویه خاموش شوند.

دستگاه خرس سبز در آذرماه سال ۸۵ ‪۱۳۸۵توانست شماره ثبت اختراع (۳۷۵۹۲) دریافت کند و تاکنون در جشنواره شیخ بهایی، ناجا و جشنواره علم و صنعت به نمایش گذاشته شده و لوایح تقدیر زیادی دریافت کرده است.

حسین قاسمی در گفتگو با ما همچنین از مذاکره خود در زمان ثبت این اختراع با مقامات شرکت‌های خودروساز کشورمان از جمله دکتر منطقی مدیرعامل سابق ایران خودرو و مهندس زالی رئیس سابق مرکز پژوهش‌های ایران خودرو خبر داده بود.

پاسخ ایران خودرو: خرس سبز را ایده و یا اختراع تلقی نمی‌کنیم

مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت ایران خودرو پس از انتشار این مصاحبه در پایگاه اطلاع‌رسانی خودروسازی، ضمن تماس با ما خواستار انتشار متن کامل جوابیه خود شد که در ادامه عینا به انتشار می‌رسد:

سردبیر محترم پایگاه اطلاع‌رسانی خودروسازی

با سلام و تقدیم احترام

عطف به ادعای آقای عباس قاسمی جانشین، مخترع سامانه خرس سبزکه در پایگاه اطلاع‌رسانی خودروسازی منعکس گردیده بود موارد ذیل دراین خصوص به استحضار می‌رسد. امید است با این توضیح ضمن رعایت حقوق مدعیان اختراع و نوآوری حقی نیز از خودروساز تحت عنوان سرقت علمی ضایع نگردد.

سابقه بکارگیری سیستم خاموش/روشن در جهان:

خاموش کردن موتور در مواقعی که به آن احتیاجی نیست ایده‌ای بوده است که با ظهور کنترلرهای الکترونیکی موتور (ECU) براحتی قابل دستیابی می‌باشد. بنابراین تقریباً تمامی خودروسازان مبادرت به ساخت آن کرده‌اند.

با یک جستجوی ساده در اینترنت مشخص می‌گردد که سامانه خاموش/روشن سالهاست که در دنیا و توسط سازندگان خودرو مورد استفاده قرار گرفته ومی‌گیرد.

در تمامی انواع خودروهای مجهز به سیستم خاموش / روشن اگر دارای جعبه دنده دستی (غیر اتوماتیک) باشند برای آگاهی از قصد راننده برای شروع حرکت از پدال کلاچ استفاده می‌شود بنابراین با نصب یک سنسور بر روی کلاچ، این سیگنال به کنترلر برای روشن شدن خودرو فرستاده می‌شود.

جهت روشن شدن این مطلب که این سیستم در سطح دنیا کاملاً تجاری شده، برخی خودروهایی که در بازار جهانی مجهز به سامانه خاموش/روشن می‌باشند نام برده شده‌اند. بعضی از این خودروها سالهاست که از تولیدشان گذشته است. ضمناً نمونه‌هایی از آنها با این سیستم هم‌اکنون در اختیار شرکت ایران خودرو نیز می‌باشد:

– تویوتا Crown Sedan اواسط دهه 1970: این خودرو بعد از 1.5ثانیه توقف خاموش می‌شود. میزان کاهش مصرف سوخت در سیکل توکیو 10% می‌باشد.

– فولکس واگن Formele: دهه 1980

– فیات Regata1980

– گولف Ecomatrc 1994

و خودروهای جدید:

– پژو 308

– سیتروین C2

– سیتروین C3

– مزدا 3

– فولکس واگن پولو

– لندروور فریلندر

– فیات 500

– آلفا رومئومیتو

– تاتا ایس

پروژه سیستم خاموش/روشن در ایران:

شرکت ایران خودرو به عنوان بزرگترین خودروساز در سطح خاورمیانه تحقیقات وبررسی علمی در زمینه خودروهای مجهز به سیستم خاموش/روشن و خودروهای هیبریدی را با بکارگیری متخصصان مجرب در این زمینه از سال 1380 آغاز نمود. بررسی‌های گروه مذکور از مطالعه برروی سیستم‌های مشابه در سطح خودروسازان جهان نشان داد که خودروسازان جهانی که مایل به فعالیت در زمینه هیبرید هستند، فعالیت خود را در این زمینه با سیستم میکرو هیبرید یا سیستم خاموش/روشن آغاز نموده‌اند. بنابراین با خرید نمونه‌هایی از خودروهای مذکور مطالعات جنبه عملی پیدا نموده و با تجزیه و تحلیل آنها تلاش برای نمونه‌سازی این سیستم آغاز شد.

علاوه بر آن در شرکت‌های دیگر خودروسازی در ایران نیز کار نمونه‌سازی کم و بیش در مرحله مشابهی قرار داشت. کما اینکه شرکت مگاموتور در سال 1384 موفق به نمونه‌سازی این سیستم بر روی خودرو پراید گردید.

نمونه‌سازی سیستمی که خودروسازان دیگر قریب به40سال است در حال توسعه و استفاده از آن هستند، برای خودروهای داخلی و شرایط ترافیکی ایران مستلزم استفاده از روش‌های کنترلی خاصی می‌باشد که توسط متخصصان مرکز تحقیقات ایران خودرو توسعه داده شده است.

در سال 1387 برای صنعتی‌سازی این سیستم پس از تحقیقات مداوم بخصوص در مورد باتری و استارت از شرکت‌های سازنده نیز که در این زمینه سال‌هاست فعالیت دارند مشاوره گرفته شد و در نهایت با تغییر و طراحی چندین زیر سیستم در خودرو سمند مانند گیربکس، سیستم ترمز و… سیستم خاموش/روشن بر روی سمند در سال 88 به تولید رسید.

در پروسه ساخت نیز با توجه به حساسیت خودرو که مستلزم رعایت ایمنی لازم هنگام خاموش و روشن شدن می‌باشد و تجربه سازنده‌های شبکه تامین ایران خودرو، چندین سنسور لحاظ گردید وتست‌های لازم انجام شد.

درنهایت مهم‌ترین مرحله که اثبات موثر بودن این سیستم در کاهش مصرف سوخت می‌باشد نیز در مراکز تست معتبر داخلی و طبق سیکل استاندارد انجام گردید که خوشبختانه دارای نتیجه بسیار مثبتی بوده است.

نتیجه‌گیری:

شرکت ایران خودرو با الگوبرداری هوشمند از تولیدات جهانی، خودرو سمند را با لحاظ کلیه استانداردها و مسائل ایمنی در پروسه کاملی متشکل از تحقیقات، طراحی و صنعتی‌سازی مجهز به سیستم خاموش/روشن نموده و مبادرت به تولید انبوه آن کرده است.

باتوجه به وجود خودروهای تجاری از سالها پیش در دنیا، ایران خودرو این سیستم را بعنوان نوآوری و اختراع تلقی نمی‌نماید.

باتوجه به موارد فوق مهمترین سئوال اینجاست که ایده‌ای که قریب به 40 سال از اجرای آن در خودروسازی جهان می‌گذرد و نمونه‌های تجاری آن در سراسر دنیا وجود دارد را چگونه می‌توان در کشور بعنوان ایده نو تلقی نموده و بعنوان اختراع ثبت کرد و علاوه بر آن ادعای سرقت آن توسط بزرگترین خودروساز خاورمیانه را داشت !!؟

درپایان مجدداً تاکید می‌نماید که ضمن رعایت حقوق مدعیان اختراع ونوآوری نباید حقی نیز از خودروساز تحت عنوان سرقت علمی ضایع گردد./

این پاسخ شرکت ایران خودرو به ادعای مطرح شده از سوی حسین قاسمی مخترع سامانه خرس سبز بود که عینا به استحضار شما خوانندگان محترم رسید و قضاوت در این خصوص را به عهده افکار عمومی می‌گذاریم.

Share

نظرات بینندگان


  1. Vote -1 Vote +1
    ناشناس
    ۱۳۹۰/۰۸/۲۸ - ۲:۵۰ ب.ظ

    به نظر من مشكل از اونجا بوجود مياد كه هرچيزي رو به صرف اينكه قبلا در ايران توليد نشده به عنوان اختراع ثبت مي كنند. بايد براي ثبت اختراع تحقيق و كارشناسي بيشتري صورت بگيره. من فكر ميكنم هر دو طرف درست ميگن يكيشون اختراع ثبت كرده يكي ديگه ميتونه بگه ايني كه من دارم مال تو نيست بلكه از روي نمونه خارجي اون ساخته شده. حالا پيدا كنيد پرتقال فروش را!

    [پاسخ]

  2. Vote -1 Vote +1
    بهرام
    ۱۳۹۰/۰۸/۲۹ - ۷:۱۶ ق.ظ

    حالا اومديم و يكي مراجعه كرد به اداره كل ثبت شركتها و مالكيت صنعتي و گفت براي اولين بار موفق به ساخت ساعت مچي در كشور شده، بايد اونو به عنوان اختراع ثبتش كنن؟ چون قبلا كسي ساعت مچي در كشور نساخته بوده؟ يا مثلا يكي بره اونجا بگه من دوربين عكاسي ساختم بايد ثبتش كنند و به طرف بگن مخترع؟ نه ديگه اينجوري نيست.

    [پاسخ]

  3. Vote -1 Vote +1
    حسن بيك زاده
    ۱۳۹۰/۰۸/۲۹ - ۷:۱۸ ق.ظ

    آقا من يه كلاه اختراع كردم كه وقتي ميزاري سرت قشنگ گرم ميشي حالا براي ثبت اين اختراع بايد برم كجا؟ ميشه راهنمائيم كنين؟

    [پاسخ]

  4. Vote -1 Vote +1
    ناكام
    ۱۳۹۰/۰۹/۰۱ - ۱۲:۱۲ ق.ظ

    جايي نرو اون كلاهي كه سرت رفته بسه چون اگه جايي بري همين كلاه رو ازت برمي دارند ضمننا اگه حواست نباشه يه كلاه گشاد ديگه سرت ميذارند!

    [پاسخ]

  5. Vote -1 Vote +1
    علی
    ۱۳۹۰/۰۹/۰۱ - ۱۰:۰۸ ب.ظ

    در هنگام ثبت اختراع، مدعی اختراع برگه ای را امضا می‌کند و ضمن آن تائید می‌کند که آن دستگاه نمونه مشابه داخلی و خارجی ندارد. و در صورتی که نقض این حرف مشخص شود می‌توان با رجوع به دادگاه تقاضای ابطال آن را کرد.
    در سال‌های اخیر “تجارت” ثبت اختراع به یکی دیگر از مشاغل کاذب در کشورمان تیدیل شده است و من شخصا با موارد زیادی که عمدتا از کارمندان دستگاهها هستند برای درآمدزایی از طریق شکایت به این کار رو آورده اند. به زعم من قانون و قضاوت و کارشناسی در این زمینه دارای ضعف بسیار است

    [پاسخ]

  6. Vote -1 Vote +1
    روزبه
    ۱۳۹۰/۰۹/۰۱ - ۱۱:۰۱ ب.ظ

    از اين پست ايران خودرو هيچ چيز مشخص نيست. پر واضح هست که سيستم روشن خاموش ايده قديمی‌هست و هر شرکت حسابی خودرو سازی از اين تکنيک در مدل‌هاش استفاده ميکنه. با اين حال طرح‌های زيادی برای پياده سازی اين ايده وجود داره. اگر ايران خودرو مکانيزمی‌که باهاش اين سيستم را بنا کرده (شامل مراحل پياده سازی و توپلوگی ) بدون اجازه ,مشابه طرح ثبت شده توسط اين مهندس ايرانی ، يا هر طرح ثبت شده ديگری ، ساخته باشه، مرتکب جرم شده.

    [پاسخ]

  7. Vote -1 Vote +1
    amin
    ۱۳۹۰/۰۹/۰۱ - ۱۱:۲۷ ب.ظ

    ….!! موتور اگه خاموش بشه صد در صد سیستم تهویه هم خاموش میشه مگر توو ماشین‌های خیلی مدل جدید که درصد ناچیزی از مصرف کنندگان رو تشکیل میدن!

    [پاسخ]

    Vote -1 Vote +1
    ناشناس پاسخ در تاريخ آذر ۴ام, ۱۳۹۰ ۱:۳۷ ب.ظ:

    amin خان لطفا اگر از چیزی خبر نداری افاضه نظر نفرمائید.. انطور که همزمان با عرضه این اختراع من در روزنامه‌ها خوندم در میان فعالیت سامانه خرس سبز، احتراق موتور از کار اخواهد افتاد و ربطی به سیستم تهویه نداره..

    [پاسخ]

  8. Vote -1 Vote +1
    هادی
    ۱۳۹۳/۰۱/۰۸ - ۱۱:۵۴ ب.ظ

    سلام آخه برادرا از مراحل ثبت اختراع خبر ندارین اومدید نظر میدید برای ثبت اختراع باید طرح از مرحله داوری بگذره اگه آقای قاسمی‌این مرحله رو با موفقیت پشت سر گذاشتن حق با اونه در ضمن این از قوانین ثبت اختراعات که باید چیزی که فعلا در کشورمون اختراع نشده و نمونه داخلی نداره رو ثبت کنن.

    [پاسخ]

  9. Vote -1 Vote +1
    سید مهدی رفیعی
    ۱۳۹۳/۰۳/۰۳ - ۱۱:۲۶ ق.ظ

    اقا من اختراع ثبت شده سیستم تعلیق هوشمندو واسه ایران خودرو کردم کاری که تو دنیا نشده فقط تو المان رو یه مدل بنز خیلی کم هوش ترش شده خو کجا برم اگه خوندیش با تمس بگیرید09379305940

    [پاسخ]

نظر شما






نظرسنجی

  • در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

از دريچه دوربين

سایر اخبار

پربيننده ترين مطالب