کد خبر: 31752 | تاریخ انتشار: ۱۳۹۳/۱۱/۰۴ - | تعداد بازدید:

برلیانس سدان H330 و‌هاچ بک H320 مهاجرین جدید جاده مخصوص

گرچه برخی خودروسازان از مشاهیر عالم نبوده و نامشان در کهکشان گیج‌کننده رقابت، کم‌فروغ است؛ اما از آن حد از درایت و آینده‌نگری برخوردارند که در ره رسیدن به مقصود، از بزرگانی مدد خواهند، که در قلل رفیع شهرت و اعتبار به سر می‌برند. یکی از گمنامان این عرصه هم برلیانس نام دارد که از دیار زردفامان روانه اقلیممان شده و بر آن است که با استعانت از ژرمن‌ها سوداهای بزرگی را عملی سازد. بی‌شک این صنعتگر شرقی از پیشینه ژرفی برخوردار نیست و همچون دیگر برادران خود جوان و جویای نام است؛ شاید به همین خاطر است که چشم به بازارهای شرق و غرب گیتی دوخته تا بلکه بختش را در آن‌ها بیازماید.

شرکت برلیانس در سال 1992 میلادی و توسط شخصی به نام یانگ رو بنیان نهاده شد؛ محل استقرارش نیز شهر شن یانگ چین می‌باشد. این مجموعه تا سال 2002 میلادی تنها به ساخت مینی‌بوس اشتغال داشت. در سال 2003 میلادی قراردادی بین این شرکت و کمپانی خودروسازی ب ام و امضاء شد که در پی آن مقرر گردید که تولید و فروش و پشتیبانی مدل‌های گوناگون ب ام و در سراسر خاک چین، به برلیانس واگذار شود. گرچه برخی از همتایان چینی برلیانس تمامی‌همت خویش را به این امر معطوف نمودند که وارد بازار آمریکا شوند، ولی برلیانس این ایده را از همان سال 2008 میلادی کنار نهاد و تنها به فروش مختصری به بازار اروپا اکتفا نمود، که البته آن‌هم در سال 2010 میلادی متوقف شد. در حال حاضر محصولات این شرکت به کشورهایی همچون روسیه، استرالیا، کره جنوبی، شیلی، کلمبیا، مصر، کویت و الجزایر و …. صادر می‌شوند.

هم‌اکنون انواع مختلفی از خودروهای BMW در این شرکت ساخته می‌شود که به ترتیب عبارت‌اند از: انواع سری 3 سدان (316I و 316I sport و…) و سری 5 سدان 520LI)،525LI،530LI،535LI) و خودروی کراس‌اوور X1 (18I،20I،28I). همچنین قرار است که به‌زودی از پیشرانه‌های ساخت چین هم در این خودروها استفاده شود؛ با این وجود، هنوز هم بیشتر قطعات به کار رفته در ب ام و‌های ساخته شده در این مجموعه، وارداتی است؛ به‌طوری که تا نیمه نخست سال 2010 میلادی، حدود 60 درصد از قطعات مورد استفاده در این مدل‌ها، از خارج از چین وارد شده است. همچنین خودروهای ب ام و ساخته شده توسط این کمپانی هم تا حدودی با نمونه‌های عرضه شده در مابقی دنیا تفاوت دارند و حتی برخی از آن‌ها از بدنه کشیده‌تری نسبت به نمونه‌های استاندارد خود برخوردارند. شرکت برلیانس در زمینه تولید خودروهای میکرو ون نیز با شرکت تویوتا همکاری دارد و برخی از این مدل‌ها را تحت لیسانس این شرکت تولید می‌کند. علاوه بر این، کمپانی مذکور مدل‌هایی را هم با برند خود تولید می‌کند که عمده آن‌ها عبارت‌اند از DOLPHIN،FSV و FRV، H220 و H230، H320 و H330،H530،M1، M2، M3 و کراس‌اوور V5.

در سال 2007 میلادی، این شرکت تصمیم گرفت که وارد بازار اروپا شود، به همین لحاظ سدان نسبتاً بزرگ BS6 را روانه این قاره نمود. از جمله ممالکی هم که این خودرو به آن صادر شد، کشور بلژیک بود. اما عرضه این مدل شکست سنگینی را برای برلیانس به همراه داشت! بی‌شک در این مورد، آیتم ایمنی نقش اصلی را ایفاء نمود. ماجرا از آنجا آغاز شد که خودروی مذکور در انستیتو ایمنی ADAC آلمان نمایش ضعیفی را از خود بروز داد و بدتر از آن، در موسسه ایمنی EURONCAP تنها یک ستاره را کسب نمود.

این موارد موجب شد که صدها تن از خریداران اروپایی این خودرو، سفارش خریدشان را معلق نمایند. برای جبران این ضعف‌ها، برلیانس این خودرو را از نو طراحی نمود و 60 بخش اصلی آن را کاملاً تغییر داد. پیامد این تغییرات هم کسب سه ستاره از انستیتو ایمنی LDIADA اسپانیا و نیز کسب همین تعداد ستاره از موسسه EURONCAP بود. با این وجود، بهای این مدل به طور قابل‌ملاحظه‌ای بالا رفته بود و از طرفی نیز شرکت واردکننده آن در سال 2009 میلادی ورشکسته بود، به همین خاطر برلیانس سعی کرد که کار فروش این مدل را به‌تنهایی به‌پیش ببرد؛ ولی به دلیل افزایش قیمت و نیز بی‌میلی بازار اروپا نسبت به آن – به خاطر شکست کاملاً علنی آن در تست تصادف – برلیانس را وادار کرد که بازار اروپا را ترک نموده و در آوریل سال 2010 میلادی صادراتش را به این قاره خاتمه دهد.

برلیانس سدان H330 و‌هاچ بک H320

آن‌طور که از شواهد برمی‌آید قرار است به‌زودی دو مدل از ساخته‌های برلیانس، در یکی از مجموعه‌های جاده مخصوص مونتاژ گردند. یکی از این دو، مدل سدان H330 و دیگری هم‌هاچ بک H320 می‌باشد. در ابتدا به نمونه سدان آن می‌پردازیم.

brilliance_h330-2013-copy

برای نخستین بار در آوریل سال 2013 میلادی، برلیانس H330 در نمایشگاه خودروی پکن به نمایش درآمد. بدنه آن که از ترکیب نسبتاً مدرنی بهره می‌برد، توسط موسسه پنین فارینا ایتالیا تکوین یافته است. این مدل نمونه فیس لیفت شده خودروی JUNJIE FSV می‌باشد. شاید برلیانس از معدود خودروسازان چینی باشد که در راستای هویت بخشی به محصولاتش و نیز ایجاد کاراکتری خاص، قسمت جلوی این خودرو را مشابه با سدان H530 و کراس‌اوور V5 طراحی نمود.

brilliance_h330

علیرغم اینکه خودروی مذکور پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای نسبت به سلف خویش داشته ولی برخی از رسانه‌های چینی طراحی قسمت پشت آن را نامتناسب ارزیابی نموده و ابعاد بکار رفته در این بخش را بزرگ دانستند و نیز خطوط به کار رفته در این قسمت را هم پوششی برای کمرنگ نمودن این نقیصه دانستند.

2013-Brilliance-H330

در کابین این خودرو نیز تغییرات درخوری نسبت به مدل FSV صورت پذیرفته و از متریال به‌مراتب بهتر و نیز تجهیزات بیشتری استفاده شده است. همچنین برلیانس مدعیست که برای کاهش هر چه بیشتر صدا و لرزش در کابین، آن را تا حد زیادی از محیط خارجی ایزوله نموده است. کنسول میانی آن نیز کاملاً تغییر یافته و کارآمدتر شده است. البته برخی از منابع از جنس فرمان این خودرو ایراد گرفته و آن را ارزان‌قیمت ارزیابی نمودند و همچنین اندازه دکمه به کار رفته در LEVER جعبه‌دنده اتوماتیکش را نیز بسیار بزرگ و خاص خودروهای سنگین دانستند.

Brilliance-H330-01

به لحاظ ایمنی نیز این خودرو مجهز به 2 کیسه هوای ایمنی به صورت استاندارد می‌باشد، که در صورت سفارش، امکان نصب کیسه‌های جانبی نیز در آن وجود دارد. علاوه بر این‌ها، خودروی فوق به سیستم‌های ABS و EBD نیز مجهز است که منبع هر دوی این سامانه‌ها شرکت AG CONTIENTAL آلمان می‌باشد. بنا به ادعای وب‌سایت شرکت، ترمزهای این مدل قادرند که در مسافتی معادل 40.2 متر، سرعت این خودرو را از 100 کیلومتر به صفر برسانند.

brilliance_h320_1

دومین خودرویی که به آن می‌پردازیم خودروی‌هاچ بک H320 می‌باشد. این مدل از ساختار فنی مشابه ای با نمونه H330 برخوردار است. مدل مذکور نمونه فیس لیفت شده خودروی JUNJIE FRV می‌باشد. طراحی این خودرو نیز همچون سدان H330 توسط موسسه پنین فارینا ایتالیا صورت پذیرفته است.

Brilliance-H320-hatchback

برخی از رسانه‌های چینی طرح این خودرو را الهام گرفته از نسل پیشین ب ام و سری یک می‌دانند و تغییرات صورت گرفته در نمای جلو این خودرو را خوب و مناسب ارزیابی می‌کنند. در کل طرح بدنه آن از پویایی و دینامیک خاصی برخوردار است که کمتر در خودروهای چینی مشاهده می‌شود.

brilliance-H320
کابین این خودرو نیز همچون مدل H330 کاملاً ساده و کاربردی طراحی شده است و نسبت به نمونه پیشین خود کاملاً ارتقاء یافته و مواد مرغوب‌تری و مناسب‌تری هم در آن به کار رفته است. علاوه بر این، به کاهش صدا و نیز ایزولاسیون هم توجه خاصی مبذول شده است. گرچه در این مورد خاص راه درازی را در پیش دارد تا بلکه همسنگ همتایان غربی، ژاپنی و کره‌ای خود گردد.

Brilliance-H320-02

به لحاظ ایمنی نیز این خودرو مجهز به 2 کیسه هوای ایمنی به صورت استاندارد می‌باشد. علاوه بر آن، از سیستم‌های همچون ABS و EBD نیز بهره می‌برد. همچنین بنا بر ادعای وب‌سایت شرکت برلیانس، مسافت ترمزگیری در آن از سرعت 100 کیلومتر به صفر معادل 39.1 متر است.

Brilliance-H320-01
پیشرانه‌های مورد استفاده در هر دو خودرو H320 و H330 مشابه یکدیگر می‌باشد. این موتور 4 سیلندر خطی و با حجمی‌معادل 1.5 لیتر می‌باشد؛ توان آن معادل 105 اسب بخار و خروجی گشتاوری آن نیز برابر با 143 نیوتن متر است. به لحاظ سیستم انتقال قدرت هم هر دو خودرو از یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک بهره می‌برند.

Brilliance-H320-interior

بهای این دو خودرو هنوز به طور دقیق مشخص نشده است؛ گرچه در برخی از منابع به نرخ‌هایی بین 45 تا 50 میلیون تومان اشاره رفته است.

مشخصات فنی (سدان H330 و‌هاچ بک H320)

موتور: 4 سیلندر خطی مجهز به سیستم VVT (سیستم متغیر زمان‌بندی سوپاپ)

حجم موتور:1498 سی‌سی

توان:103 اسب بخار در 5800 دور/دقیقه

گشتاور: 143 نیوتن متر در 4000 دور/دقیقه

سرعت: 170 کیلومتر

شتاب صفر تا 100: 11.9 ثانیه برای مدل H330 و 11.5 ثانیه برای مدل H320

استاندارد آلایندگی: یورو 5

مصرف ترکیبی: 6.3 لیتر

سیستم تعلیق جلو: مک فرسون

سیستم تعلیق عقب: بازوهای دنباله‌ای با فنر پیچشی

ابعاد

طول/عرض/ارتفاع: 4210/1755/1460 میلی‌متر برای‌هاچ بک H320 و

4510/1755/1460 میلی‌متر برای سدان H330

وزن: 1270 کیلوگرم

اندازه تایرهای جلو و عقب: 195/65 R 15

حجم صندوق بار: 460 لیتر برای مدل سدان H330 و 314 لیتر برای مدل‌هاچ بک H320

ایمنی در (سدان H330 و‌هاچ بک H320)

2 عدد کیسه ایمنی هوا (راننده، سرنشین جلو)

سیستم ضد بلوکه ترمز ABS

سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
برخی از تجهیزات رفاهی در (سدان H330 و‌هاچ بک H320)

سانروف

سیستم START/STOP (پیشرانه)

سیستم صوتی بر روی فرمان + CD + پورت USB + AUX

پوشش چرمی‌صندلی‌ها (گزینه سفارشی)

صندلی گرم شونده جلو (گزینه سفارشی)

6 عدد بلندگو (4 عدد به صورت استاندارد)

کامپیوتر سفر

مه شکن‌های جلو

فرمان تمام الکتریکی HPS

آینه‌های جانبی برقی

رینگ‌های آلومینیمی

تهویه مطبوع اتوماتیک

قیمت (سدان H330 و‌هاچ بک H320)

قیمت در چین: 70/800 الی 78/800 یوآن برای‌هاچ بک H320 و 69/800 الی 75/800 یوآن برای سدان H330

قیمت در ایران: هنوز به طور دقیق مشخص نشده است.

منبع : پدال
Share

نظرات بینندگان


  1. Vote -1 Vote +1
    حمید
    ۱۳۹۳/۱۱/۰۵ - ۸:۱۸ ق.ظ

    با سلام
    با وجود سرو صدای داخل اتاق سرو صدای پراید، و سمندو …بقیه خودروهای داخلی که هر روز اعصابم رو به هممیریزن واقعا حاضر نیستم از این خودروهای امتحان نشده چینی بخرم.
    اگه یه ذره مدیران و کارگران ایران خودرو خودشونو جمع و جور تر میکردن همین خودروهای تولید داخل جزو بهترین‌ها میشدند. و دعای خیر مشتریان رو بههمراه داشت. ولی الان که خودرو‌های داخلی این کیفیت رو ندارند بازم دعای دیگری بدرقه راه مدیران خودرو سازی است. وقتی گذرشون به حکیمو قاضی افتاد یه ذره دقت کنند ببینند دعا چی بوده تا بدونند هر کسی یه قدم از جا ی خودش برداره میتونه کارها بهتر پیش بره. موفق باشید.

    [پاسخ]

  2. Vote -1 Vote +1
    خزان
    ۱۳۹۴/۰۹/۰۱ - ۱:۴۶ ب.ظ

    با سلام
    به ظاهر مدل دستی h330 هیچ آپشن قابل توجهی نداره و امکانات و آپشن‌هاش در حد 405 خودمونه
    تنها مزیتش موتور و سیستم تعلیق 40 سرعته اش می‌باشه
    ترمزهای عقبش هم که کاسه ای !!
    حالا بماند خدمات پس از فروشش
    واقعا ارزش داره آدم 42 میلیون پول رو بده این ماشین اونم هنوز جوابش رو پس نداده و کسی سوارش نشده !!

    [پاسخ]

    Vote -1 Vote +1
    ناشناس پاسخ در تاريخ شهریور ۱۸ام, ۱۳۹۵ ۱۱:۰۳ ب.ظ:

    سلام من برلیانس 320 hثبت نام کردم چه جوره امکانات داره

    [پاسخ]

  3. Vote -1 Vote +1
    چان
    ۱۳۹۶/۰۶/۰۸ - ۶:۰۱ ب.ظ

    بریلیانسی‌ها از اون بی ام دبلیوها که مونتاژ می‌کنند بیارن که بهتره.

    گرچه همین مدل هم حداقل مثل دانگ فنگ ردپای فرانسوی توش نیست. شاسی. موتور …

    [پاسخ]

نظر شما






نظرسنجی

  • در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

از دريچه دوربين

سایر اخبار

پربيننده ترين مطالب