کد خبر: 404 | تاریخ انتشار: ۱۳۹۰/۰۷/۰۷ - | تعداد بازدید:

همه چيز در رابطه با استفاده از گاز نيتروژن به جاي هوا در لاستيک خودرو

مدتی است تب استفاده از نیتروژن به جای باد معمول در لاستیک برای جامعه خودرو سوارها، بالا گرفته و شاهد اظهارنظرهای متفاوتی راجع به آن هستیم.

رانه – خیلی وقت بود می‌خواستم در این مورد بنویسم (حتی سرفصل وار) که امیدوارم مفید باشد:

1. عمده ترین کاربرد استفاده از نیتروژن در وسایل نقلیه، مربوط به: خودروهای نظامی‌و سنگین، هواپیماهای تجاری، خودروهای مسابقه و شاتل‌های فضایی است.

2. هوای معمولی دارای 21% اکسیژن، 78% نیتروژن و 1% گازهایی هم چون ازن، آرگون و مقداری رطوبت (به واسطه وجود اکسیژن است. بنابراین، حذف اکسیژن موجب حذف رطوبت خواهد شد که موجب کاهش اثر خورندگی است. هم چنین به دلیل کاهش میزان حمله با سیم‌های فولادی لاستیک، افزایش عمر لاستیک‌ها محتمل می‌باشد.

3. نیتروژن در فرآیند احتراق شرکت نمی‌کند. پس از نظر ایمنی (با کاربردهای خاصی که در بالا اشاره شد) ارجح است.

4. ملکول‌های نیتروژن، نسبت به اکسیژن بزرگ‌تر هستند. خطر فرار ملکول‌های بزرگتر از تایر و کاهش فشار باد لاستیک، کمتر است. بر اساس تجارب و مطالعات شرکت میشلین، سرعت کاهش فشار نیتروژن نیز سه برابر کمتر از هوای معمولی است.

5. نیتروژن سبک‌تر است البته استفاده از آن، موجب کاهشی در حدود 4% از وزن هوای پرشده در تایر یا کمتر از 4 اونس (112 گرم) در اغلب تایرها می‌شود. این سبکی می‌تواند بر روی مصرف سوخت، موثر باشد. هرچند باید توجه کرد این کاهش وزن، با انتخاب رینگ و لاستیک مناسب، قابل جبران و چه بسا چشمگیرتر است.

6. نیتروژن، گرما را زودتر از دست می‌دهد. در واقع می‌توان نتیجه گرفت که ترکیدگی لاستیک بر اثر افزایش دما یا انبساط گاز درون لاستیک، کمتر اتفاق خواهد افتاد که باز هم ایمن تر است، به خصوص برای خودروهای مسابقه یا خودروهایی با کاربرد در شرایط طولانی و سخت.

7. میزان تغییرات فشار با دما نیز در نیتروژن کمتر است چرا که هوای معمولی دارای اکسیژن و رطوبت است که به خصوص میزان فشار رطوبت آن (حتی با مقدار ناچیزش) بیشتر با دما تغییر می‌کند.

می‌توان چنین نتیجه گرفت که کاهش مصرف سوخت، ایمنی بیشتر، سهولت استفاده از خودرو (به دلیل عدم نیاز به تکرار میزان باد لاستیک)، هم چنین دوام لاستیک خودرو از جمله مهم ترین مزایای استفاده از گاز نیتروژن در لاستیک است در حالی که مسائلی هم چون بهبود فرمان پذیری، افزایش چسبندگی و نرمی‌بیشتر لاستیک (در کوتاه مدت – به دلیل عدم واکنش احتمالی با سیم‌های فولادی لاستیک) را نمی‌توان احراز نمود. از طرف دیگر، قیمت بالاتر گاز نیتروژن (حداقل 10 برابر در کشور ما و بیشتر در خارج از کشور)، مساله ای است که باید مورد توجه قرار داد. ضمن این که اطمینان از صحت گاز نیتروژن تزریق شده و نحوه تزریق آن (مکش کامل باد لاستیک و بعد، تزریق نیتروژن واقعی به آن) مسائل مهمی‌است که پس از انجام موارد دیگری برای کاهش مصرف سوخت و کارآیی خودرو هم چون انتخاب رینگ و لاستیک مناسب باید در نظر گرفته شود.

در ضمن یادتان بماند که:

استفاده از نیتروژن به جای اکسیژن در لاستیک میتواند عمر لاستیک را 30٪ بالا تر و مصرف بنزین رو کمتر کنه همچنین به دلیل کمتر شدن وزن لاستیک شتاب و سرعت ماشین هم بهتر می‌شود.

استفاده از این گاز خشک علاوه بر راحتی و نرمی بیشتر این امکان رو به شما می‌دهد که در طول سال فشار ثابتی را در چرخهای ماشین خود داشته باشید و لاستیکهای ماشین شما همیشه سرد باشند به همین دلیل امنیت لاستیک بیشتر خواهد بود.

مولکول‌های نیتروژن از اکسیژن بزرگترند بنابراین راحت‌تر از هوا می توانند در لا‌ستیک حرکت کنند و جریان یابند , ضمن اینکه در برابر گرما از هوا مقاوم‌ترند .

نیتروژن همچنین از اکسید شدن لا‌ستیک و تخریب آن جلوگیری کرده و عملکرد خودرو را بهبود می‌بخشد .

از این گاز برای باد کردن چرخهای هواپیما و ماشینهای مسابقه ای استفاده می‌شود.

نتیجه گیری کلی این است که با استفاده از این گاز :

1 – افزایش فوق العاده عمر لاستیک:

به دلیل سرد بودن همیشگی لاستیک با این گاز، عمر لاستیک تا 40% افزایش می یابد.

2 – نرم شدن کمکهای ماشین:

به دلیل نرم شدن لاستیک همیشه جلوبندی سالم می ماند و باعث استهلاک کم کمکها و سالم ماندن اتاق می شود و تا 70% چرخها بالانس می شوند.

3 – تنظیم باد همیشگی لاستیک‌ها:

مولکولهای نیتروژن درشت تر از هوا هستند. گاز نیتروژن هیچ وقت از هوای گرم و سرد تاثیر نگرفته و همیشه ثابت است.

4 – کاهش مصرف سوخت:

چون اصطکاک لاستیک با زمین به دلیل گاز نیتروژن کم می شود، کاهش مصرف ار 10% تا 15% را به دنبال دارد.

5 – ترمزگیری عالی در سرعت‌های بالا و شدید:

به دلیل نرمی بیش از حد این لاستیکها با باد نیتروژن ترمزگیری اتومبیل تا 30% افزایش می یابد.

6 – مخصوص رینگهای اسپرت:

تمامی کوبیدن و خشکی این نوع رینگها 100% برطرف می شود.

Share

نظرات بینندگان


  1. Vote -1 Vote +1
    AliReza
    ۱۳۹۰/۰۷/۰۸ - ۷:۴۴ ب.ظ

    وقتی لاستیک ماشین رو با هوا به طور معمول پر میکنیم، در حقیقت حداقل 80 درصد اون با نیتروژن پر شده و اون مقدار باقیمانده قابل چشم پوشی هستش. و در کنار اون کپسول‌های نیتروژن موجود در بازار هم حداکثر در خلوص 95 درصد در دسترس هستن. تنها توجیه پر کردن با نیتروژن خلوص آزمایشگاهی توی ماشین‌های مسابقه و هواپیماها هستش و نه ماشین‌های داخل خیابون
    از نظر من آپاراتی‌های ایران که تابلوی گاز نیتروژن رو به سر در مغازشون زدن ، در حقیقت دارن از مردم کلاهبرداری مکنن . چون افزایش خلوص 10 درصدی با توجه به حجم اون تاثیر چندانی نخواهد گذاشت

    [پاسخ]

    Vote -1 Vote +1
    سینا پاسخ در تاريخ آبان ۲۰ام, ۱۳۹۵ ۱۲:۴۳ ب.ظ:

    کجا هشتاد درصد هوا از نیتروژنه؟!!!!
    نهایتش ده دوازده درصد باشه

    [پاسخ]

    Vote -1 Vote +1
    ابوالفضل پاسخ در تاريخ خرداد ۳۱ام, ۱۳۹۸ ۱۰:۱۴ ق.ظ:

    تو ابتدا متن مورد ۲ گفته شده یه بار متن رو بخون

    [پاسخ]

  2. Vote -1 Vote +1
    a
    ۱۳۹۰/۰۷/۰۹ - ۴:۲۵ ق.ظ

    خیلی داستان رو پیچیده کردی. اگر گازی که میزنند خالص نیتروژن باشه تنها خاصیتش شاید اضافه تر شدن عمر و در واقع سالمتر موندن لاستیکه همین

    [پاسخ]

  3. Vote -1 Vote +1
    بهنام
    ۱۳۹۰/۰۷/۰۹ - ۶:۰۶ ق.ظ

    با سلام من به عنوان یک کارشناس پلیمر خدمت شما عرض میکنم که واکنش‌های تخریبی اکسژن روی زنجیره‌های پلیمری تایر در زیر 100 درجه آنقدر کند هستند که اگر تنها آنها را مسوول خرابی تایر بدانیم باید عمر تایرها را بیشتر از 5 سال بدانیم . این موضوع فقط در مورد تایر‌های کامیون‌های سنگین که در نواحی بیابانی با آب و هوای بسیار داغ حرکت میکنند و تایر‌های هواپیما‌ها که به ظور ناگهانی داغ میشوند موضوعیت دارد . در ضمن با کمال تاسف بگویم متن مقاله شما اصلا علمی‌نیست مثلا نیتروژن مقاوم تر از هوا در مقابل حرارت است اصلا مفهوم ندارد . مگر قرار است تایر را به دمای خورشید برسانند !!

    [پاسخ]

  4. Vote -1 Vote +1
    داریوش
    ۱۳۹۰/۰۷/۰۹ - ۶:۱۷ ق.ظ

    من مدتی نیتروژن استفاده کردم و تفاوت چشمگیری احساس نکردم

    [پاسخ]

    Vote -1 Vote +1
    علی پاسخ در تاريخ دی ۱۲ام, ۱۳۹۶ ۱۰:۳۵ ق.ظ:

    دوست عزیز این نیتروژن نیست که توی لاستیک میزنن… باد خالیه. کلاهبرداریه…
    من ۲ جای مختلف اینکار رو انجام دادم.
    یک جا تاثیر محسوسی روی نرمی‌ماشین داشت و یک جا اصلا نداشت…

    [پاسخ]

  5. Vote -1 Vote +1
    پویا کاشانی
    ۱۳۹۰/۰۷/۰۹ - ۷:۰۸ ق.ظ

    سلام.
    این نیتروژنی که توی لاستیک میزنن در ایران، کپسول جدا نداره و نیتروژن هوا رو جدا کرده و وارد لاستیک میکنه.
    برای ماشین‌های شخصی و کاربری عادی هیچ تاثیری نداره و آپاراتی‌های ما با این کار کمی‌به کلاس کاریشون اضافه کردند فقط. بیخود لاستیکی 2-3 هزار تومان پول بی زبون رو خرج هیچی نکنید.

    [پاسخ]

  6. Vote -1 Vote +1
    جاوید
    ۱۳۹۰/۰۷/۱۱ - ۱:۳۸ ب.ظ

    مهمترین نکته استفاده از لاستیکهای پر شده از گاز نیتروژن در مناطق گرمسیر بهتر جواب میده.

    [پاسخ]

  7. Vote -1 Vote +1
    مجتبی
    ۱۳۹۱/۰۶/۱۷ - ۶:۰۶ ب.ظ

    سلام . من خودم خدمات لاستیک دارم . خیلی مدت هست که دستگاه نیتروِزن هم اوردم اولش فقط برا درامد بیشتر اوردم . اما خوب بعد این مدت استفاده به این نتیجه رسیدم که
    1 ماندگاری بسیار بالاتری نسبت به هوای معمولی داره ینی بعد 4 تا5 ماه هنوز فشار باد لاستیک همون فشار اول هستش البته دور صورتی که لاستیک پنچر نشده باشه یا باد خالی نکنه در صورتی که باد معمولی بعد 1 یا 2 هفته یا طی مسافت طولانی دوباره نیاز به تنظیم داره . بر خلاف باد فشار باد لاستیک‌ها بعد از این مدت نیز برابر میباشد
    2 : باعث ترمی‌محسوس ماشین تو بریدگیهای اسفالت کف خیابون که باعث کوبیدگی کمک میشه و همچنین صدا بیشتر تاثیر داره نرمیش محسوسه
    3 : افزایش دمای لاستیک هم خیلی کمنر از هوای معمولی هستش

    البته اینا تجاربی بود که من تو این مدت بدست اوردم . خوب البته برا داشتن یه چیز خوب باید پولشم داد

    [پاسخ]

    Vote -1 Vote +1
    علی پاسخ در تاريخ دی ۱۲ام, ۱۳۹۶ ۱۰:۳۹ ق.ظ:

    عموم دستگاه‌ها چینی و بدرد نخور هستن…
    بنظر من نباید پول رو اینجوری دور ریخت…
    نیتروژن ۱۰۰٪ داخل آپاراتی‌ها دروغ محضه.

    [پاسخ]

  8. Vote -1 Vote +1
    بهرام
    ۱۳۹۲/۰۱/۲۷ - ۱:۱۴ ق.ظ

    منم استفاده کردم

    [پاسخ]

  9. Vote -1 Vote +1
    دکتر عبدالله
    ۱۳۹۲/۰۴/۰۷ - ۸:۵۷ ب.ظ

    سلام
    مطالعات اخیر بنده نشان میدهد که استفاده از گاز نیتروژن در لاستیک‌ها علاوه بر مزایای ذکر شده باعث افزایش هوش و طول عمر راننده میشود. همچنین از حواس پرتی و خواب آلودگی راننده جلوگیری میکند
    موفق باشید

    [پاسخ]

  10. Vote -1 Vote +1
    علیرضا
    ۱۳۹۲/۰۵/۰۴ - ۱۱:۱۴ ق.ظ

    من با نظر اولی موافقم توایران مردم بیشتر بجای اینکه تحقیقات علمی‌انجام بدن کلاس براشون مهم باد نیتروژن وسیله درآمد زایی دلیل علمی‌داره ولی نه تو این دستگاهها مردم وقتی میبان این دستگاه را میبینن میگن اووو چه مجهز و مغازه دار یه ژولی به جیب میزنه تازه فکر اولی که این دستگاه را به بازار اورد توپ بوده و و یه پول تپلی سازنده به جیب زده من کارشناس صنایع هستم راهکارای بازار را میشناسم اینم از همون ترفنداست

    [پاسخ]

  11. Vote -1 Vote +1
    علیرضا
    ۱۳۹۲/۰۵/۰۴ - ۱۱:۲۰ ق.ظ

    راستی یه مطلب دیگه به کامنتم اضافه کنم تایرهای ایرانی بخرید چون تولیدشون بروز این خارجی‌ها بخاطر تحریما معلوم نیست مال کدوم سازندست و حداقل 12 ماهی تو انبار مونده تا گران بشه وقتی بازش میکنی رنگش را ببینید تایرهای ایرانی خیلی بهتر شدن با کیفیت تر ولی این تایرها اکثرا چینی معلوم نیست استاندارد داره نداره من از محصول خودمون حمایت میکنم چون 4 تا جوان میرن سر کار کیفیت داره بعد قیکت مشخص ولی خارجی‌ها قبلا خوب بود ولی حالا نه سازندش معلوم نه قیمت نه کیفیت میتونید امتحان کنید

    [پاسخ]

  12. Vote -1 Vote +1
    احمد
    ۱۳۹۲/۰۷/۲۶ - ۹:۵۳ ب.ظ

    با سلام ایا در زمستان باید نیتروژن را از تایر خالی کرد ودر تابستان مجددا گاز نیتروژن زد

    [پاسخ]

    Vote -1 Vote +1
    ناشناس پاسخ در تاريخ آبان ۲ام, ۱۳۹۲ ۶:۱۶ ب.ظ:

    هیچ مشکلی ندارد

    [پاسخ]

    Vote -1 Vote +1
    محمد پاسخ در تاريخ اسفند ۱ام, ۱۳۹۲ ۷:۱۸ ب.ظ:

    فرقی نداره. هیچ مشکلی پیش نمیاد

    [پاسخ]

    Vote -1 Vote +1
    ناشناس پاسخ در تاريخ آذر ۸ام, ۱۳۹۴ ۱۲:۱۹ ب.ظ:

    سلام من 6 سال لاستيك ماشينم نتروژن داشت در گرما و سرما هيچ مشكلي بوجود نيومده. خيالت راحت . حسين

    [پاسخ]

  13. Vote -1 Vote +1
    محمد
    ۱۳۹۲/۱۲/۰۱ - ۷:۱۷ ب.ظ

    چون به خودتون تلقین میکنید. فکر میکنید خوبه. ولی هیچ فرقی نداره.

    [پاسخ]

  14. Vote -1 Vote +1
    مسلم
    ۱۳۹۲/۱۲/۰۵ - ۵:۰۵ ب.ظ

    در هر حال نمی‌تونه بی تاثیر بی تاثیر باشه اما فقط قیمت پر کردن گازه که رو تاثیر اون اثر گذاشته و کمتر از ان استفاده میشه بنظر من اگر قیمت پر کردن گاز منصفانه تر شه مشتری‌های بیشتری جذب میشن وارام ارام این محصول به مردم شناسونده میشن دوم اینکه از کجا بدونیم که گاز با چه خلوصی تو لاستیک رفت بیست هزار تومان پول بدی بعد نفهمی‌چی به چی شده خوب اگه این دو تا ایراد بر طرف شه مشگل حله و السلام ………………

    [پاسخ]

  15. Vote -1 Vote +1
    مسعود
    ۱۳۹۴/۱۱/۱۶ - ۱۱:۵۸ ب.ظ

    آقا اصلا هیچ فرقی نداره من هم تو 405 ام امتحان کردم هم اس دی به خاطر نرم تر شدن ماشین نیتروژن زده بودم اما اصلا اصلا اصلا فرقی نداشت..

    [پاسخ]

  16. Vote -1 Vote +1
    MASAM
    ۱۳۹۵/۰۳/۱۰ - ۲:۵۰ ق.ظ

    با سلام
    بدون شک نیتروژن تاثیر محسوسی دارد اما متاسفانه به جهت فرمالیته کاری و اصولا بی حوصله و بیسواد بودن و یا طمع و عدم مسئولیت پذیری اکثر صنف خدمات خودرو ,یک به جهت قیمت گران کپسولهای نیتروژن و والوهای تنظیم فشار کیت نیتروژن(قطعه مصرفی استهلاک پذیر)این قشر زحمت کش ندانسته و یا دانسته خودروی شما را بیش از حد معمول و یا کمتر باد میزنن که موجب فشار به سیستم تعلیق,هندلینگ و… خودرو میشود و از جهت دیگر خلوص مورد نظر را رعایت نمیکنند و یا بدلیل اینکه این دستگاهها بعد از هربار تنظیم باد یک خودرو برای کالیبره شدن و شارژ مجدد نیاز به ریست دارند که کمی‌وقت گیر است و این قشر زحمت کش که بعلت ساعتهای کاری زیاد و افت قند خون دچار بی حوصلگی و بی انگیزگی میشوند,اقدام به این عمل لازم نمیکنند و بدون تنظیم مجدد دستگاه اقدام به تزریق نیتروژن نمایشی برای خودروهای بعدی میکنند !در نتیجه شما بعد از باد زدن خودرو آنروز و یا فردا حتما باید خود شخصا با دستگاه فشار سنج اقدام به تست فشار هر چرخ بکنید تا مطمئن شوید که مقدار درست فشار را دارا هستند!و اصلا به صحبتهای اصولا دیکته گونه و قلدر مابانه این قشر زحمت کش که بوی عدم مسئولیت پذیری و ساده انگاری میدهد گوش ندهید و خود اقدام به تست مجدد کنید.بنده متاسفانه بعد از چهار سال استفاده از نیتروژن به این موضوع پی بردم که خودروی بنده دارای چهار الی پنج psi بیشتر بوده که اثرات آن بر سیستم تعلیق آشکار شده است و در تمام این مدت فکر میکردم که کمکهای ماشین مشکل دار است و…!خلاصه نیتروژن مسلما تاثیر مثبتی دارد اما در صورتیکه افراد متخصص و متعهد این خدمت را برای شما انجام دهند و خود نیز با تست مجدد فشار محکم کاری کنید. نکته:مشکل اساسی قشر خدماتی و تولیدی ایران کم کاری, کمفروشی و بیسوادی است که متاسفانه یا پیچ کم میارن یا زیاد!و دود این عمل ایشان به چشم مصرف کننده ای که خوردو یا کالاهای دیگر را به چند برابر قیمت جهانی خریده میرود…کاسب عزیز ثروت به برکت است نه زیادی آن!

    [پاسخ]

نظر شما






نظرسنجی

  • در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

از دريچه دوربين

سایر اخبار

پربيننده ترين مطالب