کد خبر: 572 | تاریخ انتشار: ۱۳۹۰/۰۷/۱۰ - | تعداد بازدید:

کامیون « هوو » چگونه قاتل شد؟

در عصر تکنولوژی و جریان آزاد اطلاعات هم گاهی اوقات می شود مطلبی که از اساس کذب بوده را در افکار عمومی جا انداخت! ما شاهد یکی از جریان سازی های مطبوعاتی صنعتی هستیم.

 

در عصر تکنولوژی و جریان آزاد اطلاعات هم گاهی اوقات می‌شود مطلبی که از اساس کذب بوده را در افکار عمومی جا انداخت! ما شاهد یکی از جریان‌سازی‌های مطبوعاتی صنعتی هستیم؛ «هوو قاتل شد» و بعد «فراز هوو شد» این نتیجه یک جریان‌سازی دقیق و حساب شده به مدد یک روز‌نامه‌ و خبرگزاری است. در این صفحه بطور مستند به این شگرد جریان‌سازی که ظاهرا با حمایت‌هایی اتفاق افتاده پرداختیم.

 

تحریم‌کنندگان، به جای واردات، تولید کشور را هدف گرفتند. این در حالی است که امروز به‌روز‌ترین خودروهای اروپایی اعم از کمپانی‌های مشهور آلمانی با برند «ب.‌ام. و» و «بنز»، حتی «پورشه» در تهران تردد می‌کنند و هیچ تحریمی هم برای آنها وجود ندارد! شاهدیم که کامیون‌های خارجی هم به کشور وارد می‌شوند، اما جالب است که یک کمپانی آلمانی قطعات منفصله‌یی که سال‌هاست در یک کارخانه خودروسازی داخلی مونتاژ می‌شود را از یکی از گمرکات کشور برگشت زده است! در خطوط تولید کامیون‌ها و کشنده‌ها، هزاران نفر کارگر و تکنسین و مهندس و… مشغول به کار شدند، عدم مصرف و عرضه تولیدات آنها به بازار یعنی بیکاری کارگران. وقتی در سقف برخی سوله‌های صنعتی وابسته به یک خط تولید ماشین سنگین کبوتر‌ها لانه کردند، هیچ بعید نیست بزودی این اتفاق برای خطوط تولید کامیون‌ها و کشنده‌های داخلی هم بیفتد. میلیاردها تومان سرمایه هزینه تاسیس و راه‌اندازی این خطوط تولید شده و وقتی زمان بهره‌برداری می‌رسد، با مقاومت‌هایی در جهت ممانعت از عرضه به بازار این تولیدات تمام این سرمایه عملا بلااستفاده باقی مانده است!

 

 دلایل مخالفان: مطبوعات می‌گویند

 

 به تیتر رسانه‌ها توجه کنید: «هووی قاتل باز هم حادثه آفرید»، «قاتل سیار مجوز گرفت» و… بعد از همین تیتر‌ها، نتیجه تیترهای بعدی است «فراز همان هوو است» و در این میان هیچ اظهارنظر کارشناسی در این باره صورت نمی‌گیرد.

 

در 27 فروردین‌ماه سال گذشته، یک خبرگزاری که از پیشگامان اطلاع‌رسانی در جهت مرگ و میرهای هوو محسوب می‌شود در خبری جالب چنین می‌نویسد: «در حالی که بر اساس آمارها تریلرهای «هُوو» در سال گذشته در بیش از 400 تصادف کشور موجب مرگ حدود 400 نفر و مجروح شدن حدود 800 نفر دیگر شدند، معاون فنی مهندسی پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی از مجوز موسسه استاندارد برای شماره‌گذاری تریلر «هُوو» با نام جدید «فراز» خبر داد و گفت: «قطعا موسسه استاندارد و شرکت وارد‌کننده درباره تصادفات احتمالی این خودرو باید پاسخگوی افکارعمومی باشند.» همچنان که ملاحظه می‌کنید، تکیه این مقام مسوول روی «افکار عمومی» و افکار عمومی با رسانه‌ها شکل می‌گیرند، در ادامه نحوه مرگ این 400 نفر را به صورت نمونه بررسی می‌کنیم که اتفاقا به نحوه خاص اطلاع‌رسانی گروه حوادث این خبرگزاری در زمینه هوو هم پرداخته می‌شود. اما در تمام اخباری که درباره مرگ و میرها به وسیله هوو منتشر شده است، کمتر اظهارنظر کارشناسی به چشم می‌خورد.

 

تفاوت در آمار مرگ و میر و رتبه

 

اینکه پلیس راهور دلسوز مرگ و میر و تصادفات است جای تقدیر دارد. حتی اینکه این دلسوزی همسو با منافع مجمع وارد‌کنندگان کامیون به کشور هم شده نمی‌تواند محل سوال باشد. اینکه کیلومترها جاده غیراستاندارد در ایران، به اذعان سازمان‌های بین‌المللی در ایران همچنان محل تردد خودروهای سواری غیر استاندارد داخلی (که اتفاقا بخش عمده تصادفات منجر به مرگ را هم تشکیل می‌دهند) هستند و آنچنانکه درباره 400 کشته هوو اطلاع‌رسانی می‌کند به آنها نمی‌پردازد هم محل بحث نیست.

اما حال که با مطرح شدن موضوع تصادف‌های هوو سعی می‌شود از شماره‌گذاری فراز جلوگیری شود، بد نیست به این نکته نیز توجه کنیم که در شرایطی که طبق آمارهای رسمی از حدود 9 (برند) کشنده فعال در کشور حداقل پنج کشنده دیگر آمار تصادفات بیشتری نسبت به هوو داشته‌اند، شاید همین نوع اطلاع‌رسانی از تصادفات جاده‌یی در سال گذشته موجب شده بود که بسیاری از رسانه‌ها حتی تصادفات دیگر کشنده‌ها را به هوو نسبت می‌دادند، یا در حالی که در متن اخبار مثلا خواب‌آلودگی راننده خودروی سواری مقابل یا انحراف به چپ غیرمجاز تریلر دیگری عامل تصادف مطرح می‌شد، باز با تیترهایی مواجه می‌شدیم مبنی بر اینکه باز هم هوو حادثه آفرید! به هر حال باید برخی از مسوولان را به این واقعیت توجه داد که طبق آمار در شش ماهه‌ دوم سال گذشته، کشنده هوو رتبه‌ ششم تصادفات مقصر را در بین 9 کشنده فعال در کشور داشته است. بنابراین طبق آمار تصادفات مقصر پنج مدل کشنده دیگر بیشتر از هوو بوده است که البته به چرایی اختصاص سهم هر کدام در از دست رفتن جان بسیاری از هموطنانمان و خسارت‌های مالی وارده به سرمایه‌های ملی کشور می‌توان پرداخت و چنین پرداختی ازسوی پلیس یا هر ارگان و نهاد دیگری بی‌شک بسیار ارزشمند و ضروری است. از طرفی، با فرض قرار دادن آمارهای پلیس، کشنده هوو 7/1درصد از خودروهای کشور و البته 10درصد کل کشته‌های تصادفات کشور به تعداد 400 نفر را به خود اختصاص داده است.

اما با اندکی تامل و تعمق در تعداد مرگ‌ و میرهای سالانه در جاده‌ها پرسش‌های قابل تاملی درباره این آمار مشخص می‌شود. گذشته از اینکه فرمانده ناجا چندی پیش اعلام کرد که 10درصد تصادفات کامیون‌ها به «هُوو» اختصاص دارد که خود با توجه به تعداد انواع کامیون‌های کشور رقم غیرعادی تلقی نمی‌شود، طبق آمارهای رسمی، تعداد کشته‌های تصادفات کشور سالانه حدد 21 هزار نفر است، بنابراین بر فرض اینکه کشنده هوو عامل10درصد تصادفات کشور است، تعداد کشته‌های آن در یک سال باید حداقل 2 هزار نفر و نه 400 نفر اعلامی پلیس باشد. درباره چنین تناقضی به نظر می‌رسد باید اعلام شود یا در اعلام سهم هوو در تصادفات منجر به مرگ اشتباه شده است یا در تعداد کشته‌های تصادفات هوو، سپس به این موضوع پرداخته شود که این رقم اگر سهم کشته‌های تصادف‌هایی است که هوو در آنها حضور داشته، معادل تعداد فوتی‌هایی است که کیفیت این خودرو مسبب ایجاد آنها بوده است؟! (ابهامات موجود در پرونده کشنده فراز، ایسنا، 6 شهریور 90) 22 اسفند سال 88 سایت اطلاع‌رسانی پلیس خبری را به رشته تحریر درآورده که کمی تامل برانگیز است! در خبر مزبور که اتفاقا مربوط به پلیس راهور هم نیست و مربوط به کشف محموله قاچاق است، از قول فرمانده انتظامی استان هرمزگان آمده است: ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر استان در راستای تشدید اقدامات مبارزه با مواد مخدر با انجام یکسری کار اطلاعاتی مطلع شدند یکدستگاه «کامیون تریلر هوو» قصد جابه‌جایی مقادیر زیادی مواد مخدر دارد که موضوع را به صورت ویژه در دستور کار قرار دادند و پس از بررسی صحت و سقم موضوع نهایتا در حوالی روستای پل از توابع خمیر به یکدستگاه کامیون تریلی مشکوک و خودرو مذکور را در حد فاصل پاسگاه منبع آب و دوراهی کهورستان در حالی که در پوشش یوق بود متوقف کردند. (کشف یک تن مواد مخدر طی سه عملیات در هرمزگان، وب‌سایت پلیس، 22 اسفند 88)

 

 

گزارش‌های حرفه‌یی

 

گروه حوادث یک خبرگزاری که ظاهرا علاقه خاصی به انعکاس هرگونه خبری که در آن «هوو» هم دیده شده باشد دارد، در خبری تحت عنوان «واژگونی هُوو دو نفر را کشت » در نوزدهم ماه جاری اطلاع‌رسانی جالبی کرده است. این خبرگزاری در حالی در تیتر خود قاتل را هوو معرفی کرده است که خود در لید مطلب از قول یک مقام انتظامی نوشته است: «معاون عملیات پلیس‌راه کشور گفت: واژگونی یک دستگاه تریلر هُوو به علت تخطی از سرعت مطمئنه از جانب راننده دو نفر را کشت.» حال سوال اینجاست که زمانی که راننده هر راکبی سهل‌انگاری کند یا قوانین را نادیده بگیرد، چگونه می‌توان برند راکب را مسوول حادثه دانست؟ جالب اینجاست که در همان مقطع زمانی که این سانحه رخ داده است، یک دستگاه تریلر دان‌سنگ در خراسان‌جنوبی نیز حادثه آفریده بود که بر اساس گزارش پلیس، در اثر خالی‌شدن ترمز تریلر دان‌سنگ این سانحه رخ داده است. در این حادثه پنج تن مجروح شدند که حال یکی از مجروحان وخیم گزارش شد و بعدها از سرنوشت وی خبری منتشر نشد. اما این خبرگزاری به جای اشاره به نقص فنی تریلر دان سنگ، که از سوی پلیس عامل اصلی حادثه بوده است، خطای راننده هوو را به پای برند گذاشته و آن را پررنگ کرده است. ذکر این نکته نیز به جاست که گزارش هر دوی این سوانح در یک روز و در یک گزارش واحد توسط پلیس ارایه شده است.

 

چطور هوو قاتل می‌شود؟

 

یک روزنامه صبح هم سهم خود را در «قاتل‌سازی» هوو داشته است. صفحه حوادث این روزنامه شیوه جالب‌تری را انتخاب کرده است. به دو مورد از این شیوه اشاره می‌کنیم. 17 مرداد سال گذشته، این روزنامه در یکی از شماره‌های خود نوشته است: «باز هم «هوو» و تصادفی مرگبار» در این مطلب که حدود یک هشتم، صفحه را به خود اختصاص داده است، از هوو به عنوان راکبی بالفطره یاد می‌شود که طبیعتا تردد آن در جاده همیشه حادثه ساز و البته مرگبار است! چهار روز بعد در مطلبی کوچک همین روزنامه می‌نویسد: «علت تصادف وولو و پراید» در این خبر کوتاه هیچ اشاره مشخصی به کذب بودن مطلب پیشین نشده است و اینکه چطور جز هوو قاتل دیگری هم وجود دارد! ولوو به عنوان جانی بالفطره بر خلاف هوو معرفی نمی‌شود. در 20 آبان 89، این روزنامه باز هم در همان صفحه در خبری می‌نویسد «تریلر هوو بازهم حادثه آفرید» بازهم مثل شماره قبل، پس از سپری شدن 4 روز این روزنامه در جوابیه‌یی کوچک می‌نویسد «تریلر هوو عامل حادثه نبود» در این تکذیبیه نوشته شده است که کامیون «ایسوز» عامل حادثه بوده است.

 

 

قاتلی با اسناد مطبوعاتی

 

همچنانکه عموما مخالفین اصلی شماره کردن فراز می‌گویند: «افکار عمومی نسبت به شماره کردن این کشنده واکنش نشان خواهند داد» نکته آنجاست که اهالی مطبوعات که خود دستی بر آتش دارند هم به خاطر ندارند هرگز تیتری تحت عنوان «ولوو باز هم حادثه‌آفرین» یا «تصادف مرگبار، باز هم بنز 10 تن» درج شده باشد. حتی درباره خودروهای سواری بی‌کیفیت ساخت داخل که از اولیه‌ترین امکانات نیز بی‌بهره هستند و کیسه هوا یا ترمز ABS در آنها جزو آپشن‌ها محاسبه می‌شود نیز هرگز چنین تیترهایی زده نمی‌شود. این در حالی است که اگر کشته‌شدگان هوو را با فرض عامل نقص فنی هوو در تمامی تصادفات 400 نفر هم در نظر بگیریم در برابر کشته‌شدگان جاده‌های کشور که بر اثر تصادفات و ایمن نبودن خودروهای سواری هستند، بازهم عدد بزرگی نخواهد بود. مثلا تاکنون کسی ندیده در نشریه‌یی تیتری تحت عنوان «پراید باز هم کشته داد» یا «پژو باز هم آتش زد» درج شود! 28 تیرماه 90 روزنامه صبح دیگری در بالاترین بخش صفحه می‌نویسد: «کشته شدن چهار نفر در برخورد با هوو» از ظاهر تیتر چنین بر می‌آید که هوو قاتل بوده، اما مشخص می‌شود که بر اساس گزارش پلیس، علت حادثه انحراف به چپ کشنده هوو بوده است. حتی نوجوانان 18ساله که تصدیق رانندگی دارند می‌دانند در انحراف به چپ، راننده مقصر است. این راننده می‌تواند پشت خودرو «ب.‌ام. و»، «بنز»، «فراری» و… باشد!

 

شاهکار مطبوعاتی

 

خبرگزاری دیگری نیز در خبری فوری تیتر زده است: «تصادف تریلر هوو در ازنا 3 کشته برجای گذاشت» در لید خبر هم نوشته شده است: «بر اثر برخورد یک دستگاه تریلر هوو با یک کامیون در ازنا سه نفر کشته و مجروح شدند.» اما وقتی به شرح خبر مراجعه می‌شود این توضیح کارشناسی درج شده: «طبق بررسی‌های به عمل آمده کامیون ایسوزو با تریلی کشنده هوو برخورد داشته که علت حادثه انحراف به چپ کامیون ایسوزو بوده» سوال اینجاست که نویسنده این خبرگزاری از کجای این توضیح کارشناسی توانسته تیتر «تصادف تریلر هوو در ازنا 3 کشته برجای گذاشت» را استخراج کند. اگر به کار بردن برند کامیون امری رایج است، چرا در لید مطلب به جای «برخورد یک دستگاه تریلر هوو با یک کامیون»، نوشته نشده است «برخورد یک دستگاه تریلر هوو با یک تریلر ایسوز» از دیگر سو، درباره تیتر، اگر به جای هوو، تریلر ایسوزو مثلا با یک چهارپا برخورد می‌کرد، آیا این خبرگزاری تیتر «تصادف چهارپا در ازنا 3 کشته بر جای گذاشت» را انتخاب می‌کرد؟ تمام این موارد موجب می‌شود تا کمی نسبت به این جریان خبری با دیده سوال نگاه شود!

 

تریلر‌ها استاندارد هستند؟

 

بد نیست مسوولانی که مدام از قاتل بودن هوو می‌گویند، درباره کارخانه‌های کانتینر‌سازی ایران هم بگویند. جز این است که 80درصد کانتینر‌های تولید داخلی که به کشنده‌ها وصل می‌شوند تک بوستر هستند؟ تریلر تک بوستر تقریبا در کمتر کشور توسعه یافته‌یی اکنون مورد استفاده قرار می‌گیرد. جالب آنکه در آن دسته از تصادفاتی که نقص فنی هوو عامل تصادف معرفی شده است، درباره استاندارد بودن یا نبودن، یا داشتن اضافه بار تریلر حرفی به میان نیامده است. در صورتی که تریلر تک بوستر، که اتفاقا 80درصد تریلر‌های داخلی را تشکیل می‌دهد به جدیدترین کشنده‌های اروپایی که برای تریلر استاندارد طراحی شدند متصل شود و چند تن اضافه بر بار مجاز روی تریلر سوار شود، طبیعتا حادثه در پی خواهیم داشت. مثل تمام حوادثی که در آنها نامی از برند کشنده برده نمی‌شود و به «یک تریلر» بسنده می‌شود. مثل 5 رتبه تصادفات جاده‌یی قبل از هوو که اسمشان برده نمی‌شود.با این تفاوت که اگر تریلر بنز هم ترمز ببرد و با هوو برخورد کند، یقینا رسانه‌های خبر ساز تیتر خواهند زد«هوو باز هم حادثه آفرید». بعد از اینکه با همین شیوه منحصر بفرد اطلاع‌رسانی «هوو» عملا قاتل شد، حال پلیس راهنمایی و رانندگی می‌گوید «فراز» همان هووی قاتلی است که مطبوعات و افکار عمومی هم در جریان هستند شماره‌گذاری آن ممکن نیست!در حالی که از آذرماه سال گذشته موسسه استاندارد که بر اساس قانون مرجع اعلام مجاز بودن یا نبودن شماره کردن هر نوع وسیله نقلیه است، اعلام کرده که کشنده فراز استاندارد است و با هوو کاملا متفاوت است، در اسفند ماه سال گذشته، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی درباره شماره‌گذاری خودروی «فراز» با وجود نص صریح قانون می‌گوید: با توجه به سابقه خودروی «هوو» و حجم تصادفات و تلفات این خودرو شماره‌گذاری خودرو «فراز» در حال حاضر امکانپذیر نیست و تا زمانی که این اطمینان حاصل نشود که خودروی «فراز» ارتقای کیفیت لازم را یافته است، از شماره‌گذاری این خودرو جلوگیری به عمل می‌آید. (ایسنا 10 اسفند 89) چندروز پس از این اظهارنظر مومنی رییس موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در واکنش به اینکه پلیس راهور ناجا، کشنده فراز را همان هوو می‌داند، عنوان کرد: فراز در شرکتی چینی که تحت لیسانس شرکت CNA آلمان فعالیت می‌کند، تولید شده و استانداردهای لازم را دارد.

با این وجود با موافقت پلیس، دو دستگاه از کشنده‌های فراز را به آزمایشگاه‌های اروپایی ارسال کردیم تا دوباره سیستم‌های ترمز آنها بررسی شود. (ایسنا، 17 اسفند 89) در 21 فروردین امسال، با وجود تاکید موسسه استاندارد و تایید موسسات استاندارد بین‌المللی در آلمان، انگلیس و چین، ظاهرا هنوز شبهه‌ها باقی مانده، رییس پلیس راهور ناجا در گفت‌وگویی تلویزیونی درباره کشنده «فراز» می‌گوید: کشنده «فراز» همان «هُوو» است و بررسی‌های پلیس نشان می‌دهد تغییری در این کِشنده نسبت به «هُوو» صورت نگرفته است. (ایسنا21 فروردین90) موضوع تا آنجا ادامه یافت که سردار احمدی مقدم فرمانده کل ناجا در گفت‌وگویی رادیویی صراحتا اذعان کرد: «این خودرو (فراز) از همان کارخانه(ای که هوو را تولید کرده) است ولی بسیاری از سیستم‌های آن ارتقا یافته و ارتقای سیستم‌های ایمنی این خودرو از نظر ما محرز است.»پس از اظهارات صریح فرمانده ناجا، موسسه استاندارد و وجود تاییدیه‌های معتبر‌ترین موسسات بین‌المللی در آلمان و انگلیس (نظیر TUV SUD Czech آلمان که مدرن‌ترین خودروهای اروپایی را آزمایش می‌کند و طبیعتا بخاطر یک خودروساز ایرانی اعتبار خود را زیر سوال نمی‌برد) باز هم پلیس از شماره‌گذاری فراز سر باز می‌زند.

تیرماه امسال معاون فنی مهندسی راهور گفت: اگر مسوولان سازمان استاندارد مدعی استاندارد بودن این خودرو هستند نتایج آزمایشات را به پلیس ارایه دهند تا پس از بررسی فنی راهور، شماره‌گذاری شود. (اکو نیوز 5 تیر 90) در مرداد 90 پس از ارسال نامه سه کمیسیون تخصصی مجلس به راهور که طی آن از پلیس خواسته شده بود پس از تایید مرجع رسمی طبق قانون به وظیفه خود یعنی شماره‌گذاری فراز اقدام کند، رییس موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در گفت‌وگویی با بیان اینکه طبق بررسی‌های موسسه استاندارد، کشنده فراز تمام استانداردهای لازم را پاس کرده و پلیس باید شماره‌گذاری آن را آغاز کند، خاطرنشان کرد: در این زمینه روسای سه کمیسیون تخصصی مجلس شامل کمیسیون‌های صنایع و معادن، اقتصاد و انرژی در نامه‌یی خواستار آغاز شماره‌‌گذاری این کشنده شده‌اند. از نظر موسسه استاندارد به عنوان مرجع رسمی بررسی و تایید استانداردهای خودرویی، پلیس باید شماره‌گذاری کشنده فراز را آغاز کند. (نامه روسای سه کمیسیون مجلس به راهور، تابناک، 26 مرداد 90) اگرچه اظهارنظرهای پلیس راهور با وجود دلسوزی کمی تند و گزنده است، اما اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران هفتم شهریور امسال با ابراز نگرانی پلیس از شماره‌گذاری فراز گفت: استاندارد دارای خطوط حداقلی است که باید توسط خودروسازان رعایت شود. از نظر پلیس کامیون فراز استاندارد نیست اما در صورتی که مراجع قانونی به پلیس ابلاغ کنند که این محصول را شماره‌گذاری کنید، ما چاره‌یی جز شماره‌گذاری آن نداریم. امیدواریم بزودی کامیونی ایمن (مطابق نظر راهور) به بازار عرضه شود و از محل آن، اشتغالی برای جوانان ایرانی ایجاد شود. واردات از هر نوعی هرگز نمی‌تواند اشتغالی که تولید ایجاد می‌کند را رقم بزند، حتی اگر آن تولید مونتاژ باشد. بی‌شک ضربه‌یی که به خودروساز مزبور از ناحیه عدم عرضه محصول بازار وارد می‌شود، مستقیما به هزاران کارگر و کارمندی منتقل خواهد شد که از این طریق مشغول به کار شده‌اند.

امیرهادی انواری


Share

نظرات بینندگان


  1. Vote -1 Vote +1
    فریاد
    ۱۳۹۰/۰۷/۱۷ - ۱۰:۴۷ ق.ظ

    کیفیت پایین تولیدات خودوری چینی چیز جدیدی نیست و اگر این تولیدات کیفیت لازم را داشتند حتما جایی در بازار اروپا بدست می‌آوردند .خصوصا در جهات ایمنی
    البته این کیفیت تنها مورد چینی‌ها نبوده بلکه تولیدات خود ما هم دست کمی‌از این چینی‌ها ندارند ،ای کاش می‌تونستیم محصولات بهتری تولید مونتاژ کنیم از بنز و ماک رسیدیم به یک کامیون بی هویت

    [پاسخ]

  2. Vote -1 Vote +1
    هوشنگ
    ۱۳۹۰/۰۷/۲۱ - ۱۰:۵۳ ق.ظ

    در وحله اول باید افتخار کشته‌های جاده ای را به جاده‌ها بدهیم اما به یک نکته توجه نکردید مگر هوو به غیر از ایران تو هیچ کشور دیگه ای حداقل همون کشور چین تردد نمیکند ، مگر تعداد خودروهای ایران در مقابل تعداد خودروهای دنیا چه تعداد هستند ، کشته‌های جاده ای را باید با معیار‌های دیگه ای در ایران سنجید ، کشوری که پراید در آن مثل نقل و نبات در دست مردم هستش و تو جاده‌ها تردد میکند آنهم با 6 الی 7 سرنشین چه توقعی دارید ، فرهنگ رانندگی ما خراب هست به والله اول باید اینو اصلاح کنیم وقتی تو جاده با پراید 160 الی 170 تا سرعت میریم توقع داری با برگ درخت برخورد میکنیم تلفات ندیم ، بعد بیاییم پراید را مقصر کنیم جاش را با یک لکسوس عوض کنیم اونوقت تصادفا طرف خوابش برد و برخوردی یا واژگونی داشت ببینیم کشته‌ها چه روندی پیدا میکند
    اول جاده استاندارد ، دوم فرهنگ رانندگی ، سوم خودرو و متعلقات از جمله لاستیک
    چهارم عزیزان محترم مسئول که بی خیال درآمد زایی خودروهای ملی بشوند و واقعیت دنیا را قبول کنند که رقابت با خودروهای خارجی با انحصار طلبی میسر نمیشود
    سی و دو سال امتحان کردیم سی سال دیگه هم روش خداوکیلی اگه سی سال دیگه هم وضع به همین منوال بود و جایی در میان خودروهای ایمن دنیا نداشتیم خداوکیلی بی خیال صنعت انحصاری خودرو بشویم

    [پاسخ]

  3. Vote -1 Vote +1
    مصطفی
    ۱۳۹۰/۰۷/۲۵ - ۲:۳۵ ق.ظ

    من نمی‌دانم چرا این همه مطلب نوشته اید و بالاخره هم معلوم نشد چند بار هوو تصادف کرده، چند بار مقصر بوده و چندبار تصادف به دلیل اشکال ترمز بوده، از همان مراجعی که آمار‌ها منتشر میکنند این آمار ساده را بگیرید و آنرا با توجه به تعداد کامیون از هر برند مقایسه کنید

    [پاسخ]

نظر شما






نظرسنجی

  • در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

از دريچه دوربين

سایر اخبار

پربيننده ترين مطالب