کد خبر: 8592 | تاریخ انتشار: ۱۳۹۱/۰۲/۲۷ - | تعداد بازدید:

نیسان مورانو ۲۰۱۲ را بیشتر بشناسیم + تصاویر

تولید نسل اول مورانو در سال 2007 به پایان رسید پس از دو سال وقفه نسل جدید مورانو در سال 2009 روانه بازار شد. لازم به ذکر است که در نمایشگاه لس‌آنجلس در سال 2008 این خودرو معرفی اما عرضه آن به بازار یکسال بعد آغاز شد. نسل دوم مورانو با چهره‌ای جدیدتر روانه بازار شد چهره‌ای که آن را خاص‌تر از قبل جلوه می‌داد. تفاوت بیشتر در چراغ‌ها و جلو پنجره دیده می‌شدند اما از طراحی جدید کابین نیز نمی‌توان گذشت.

پایگاه اطلاع‌رسانی خودروسازی: نیسان مورانو یک کراس‌اوور کلاس متوسط به حساب می‌آید. این SUV ژاپنی برای اولین بار در سال ۲۰۰۲ به جهانیان معرفی شد و اولین دستگاه از این خودرو در سال ۲۰۰۳ به فروش رسید.
مورانو اولین کراس‌اور بازار آمریکای شمالی و کانادا به حساب می‌آید. این خودرو بر روی پلت‌فرم FF-L که متعلق به سومین نسل نیسان آلتیما است، ساخته شد. مورانو برای اولین بار در سال ۲۰۰۴ راهی بازار اروپا شد. این عرضه تنها با یک نمونه صورت گرفت و مشتریان اروپایی انتخاب‌های زیادی را پیش‌روی خود نمی‌دیدند
مورانو تنها در ژاپن و ایران تولید می‌شود. این خودرو که توانسته عنوان بهترین SUV را در سال ۲۰۰۳ در آمریکای شمالی به دست آورد با موتور ۵/۳ لیتری روانه بازار شد موتوری که ۲۳۴ اسب‌بخار قدرت داشته، بر روی نیسان آلتیما، نیسان ماکسیما و نیسان ۳۵۰Z نیز نصب می‌شد اما تفاوت آن در چهارچرخ متحرک‌بودن این خودرو نسبت به سه خودروی دیگر بود.

نیسان مورانو در نمونه استاندارد به صورت چهارچرخ متحرک عرضه می‌شود. گیربکس نصب شده بر روی این خودرو CVT است که در کاهش مصرف سوخت سهم بسزایی دارد.
تولید نسل اول مورانو در سال ۲۰۰۷ به پایان رسید پس از دو سال وقفه نسل جدید مورانو در سال ۲۰۰۹ روانه بازار شد. لازم به ذکر است که در نمایشگاه لس‌آنجلس در سال ۲۰۰۸ این خودرو معرفی اما عرضه آن به بازار یکسال بعد آغاز شد. نسل دوم مورانو با چهره‌ای جدیدتر روانه بازار شد چهره‌ای که آن را خاص‌تر از قبل جلوه می‌داد. تفاوت بیشتر در چراغ‌ها و جلو پنجره دیده می‌شدند اما از طراحی جدید کابین نیز نمی‌توان گذشت.
مورانو در نسل جدید نیز از موتور ۵/۳ لیتری بهره می‌برد که این بار ۲۶۶ اسب‌بخار قدرت داشت یعنی حدود ۳۲ اسب‌بخار قدرت بیشتر از نسل قدیم که رقم قابل توجهی است.
مورانو نسل جدید تنها از نظر قدرت نسبت به نسل قبل برتری نداشت و امکانات بیشتر را نیز می‌توان ضمیمه این قدرت بیشتر کرد این در حالی است که مصرف سوخت آن نیز به رغم همه این مولفه‌ها کمتر شده که نشان‌دهنده قدم محکم نیسان در نسل جدید مورانو است اما مورانو در سال ۲۰۱۱ به گونه‌ای راهی بازار شد که تاکنون نمونه آن کم نظیر بوده است.
مورانو کابریولت شاید اولین SUV کابریولت در دنیا باشد خودرویی که بسیار مورد توجه قرار گرفته است هر چند که مدت زمان زیادی از حضور آن در بازار نمی‌گذرد خودرویی که به جذابیت و اسپرت‌بودن مورانو بیش از پیش می‌افزاید. البته فعلاً برنامه قطعی برای واردات مورانوی کابریولت به کشور وجود ندارد.

مورانو در ایران
نیسان مورانو از نسل اول خود در بازار ایران حضور دارد، خودرویی که با چهره خشن و متفاوت خود نسبت به دیگر SUVهای موجود در بازار می‌رفت تا غوغایی به پا کند اما این چنین نشد چرا که قیمت بالای آن نتوانست فروش آن را در میان انبوه SUVهای وارد شده به کشور تضمین کند.
نیسان مورانو با توجه به موتوری پرقدرت و چهره‌ای متفاوت و اسپرت می‌توانست در بازار ایران از فروش خوبی بهره ببرد این در حالی است که از پیشینه خوب نام نیسان در ایران نمی‌توان به راحتی گذشت چرا که نیسان پاترول هنوز هم جزو خودروهای محبوب ایرانی‌هاست، خودرویی که با حضور خود پیمودن مسیرهای ناهموار را آسان می‌کرد و حالا نوبت رسیده است تا نسل‌های بعد نیسان این وظیفه را به دوش بکشند هر چند که با قیمت‌گذاری نه چندان مناسب نسل اول این مهم تحقق نیافت اما نسل بعدی مورانو با چهره‌ای جدیدتر و اسپرت‌تر راهی بازار ایران شد.

نکته جالب، قیمت این خودرو بود که به رغم گرانی نسل اول باز هم ۲۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده بود. نیسان مورانو نسل اول قیمتی در حدود ۷۴ میلیون تومان داشت و نسل بعدی آن با قیمتی در حدود ۹۰ میلیون تومان راهی بازار شد اما این بار داستان فرق می‌کند.


زمزمه‌هایی مبنی بر ورود نمونه جدید نیسان مورانو به ایران شنیده می‌شود. اینکه این نمونه جدید با چه آپشن‌هایی عرضه می‌شود هنوز معلوم نیست ولی نکته حائز اهمیت این است که در شرایطی که طی چند ماه اخیر قیمت خودروهای خارجی به شدت در بازار ایران بالا رفته اما خوشبختانه پارس‌خودرو می‌خواهد مورانوی جدیدش را با قیمتی در حدود ۹۵ میلیون تومان عرضه کند. قیمتی که هم به بهای مورانوی نسل دوم نزدیک است و هم در مقایسه با شاسی‌بلندهای همکلاس در بازار ایران معقول و منطقی به نظر می‌رسد. به عنوان مثال از آنجا که قیمت جهانی مورانوی جدید به طور متوسط ۳۰ تا ۴۰ هزار دلار است، بنابراین با احتساب هزینه‌های ۱۱۵درصدی واردات چیزی در حدود ۹۵ میلیون می‌شود که در مقایسه با قیمت رقبا منطقی خواهد بود. این در حالی است که هم‌اکنون برخی از شاسی‌بلندهای بازار ایران، حدود ۳۰۰درصد گران‌تر نسبت به قیمت جهانی عرضه می‌شوند که در این زمینه می‌توان به خودروهای اسپورتیج و توسان جدید اشاره کرد.

با این حال باید منتظر مدل جدید مورانو باشیم مدلی که تغییرات زیادی نسبت به سال گذشته ندارد و تنها تفاوت به چراغ‌های جلو و عقب ختم می‌شود. البته شکل چراغ‌ها تغییری نکرده است بلکه تنها رنگ آنها به صورت یخی شده که هم اسپرت‌تر است و هم جلوه زیباتری دارد در نمای جلو نیز کمی‌جلو پنجره وسپر تغییر داشته و حالت مه‌شکن‌ها نیز دچار تغییر شده است البته از امکانات بیشتر مدل‌های جدید و فیس‌لیفت شده هم نمی‌توان چشم‌پوشی کرد.

باید دید که شرکت پارس‌خودرو نیسان مورانوی جدید را با چه آپشن‌هایی عرضه می‌کند. مورانو همان طور که از چهره‌اش برمی‌آید یک SUV اسپرت است که این اسپرت‌بودن را می‌توان در هنگام راندن بیشتر حس کرد چرا که صدای اگزوز به همراه فرمان‌پذیری خوب و هندلینگ بالا همه چیز را برای یک سواری اسپرت مهیا ساخته است.

مورانوی نسل جدید از امکاناتی همچون شش عدد ایربگ، ترمز جلو عقب دیسکی به همراه خنک‌شونده و سیستم‌های EBD، VDC، BAS، ABS سیستم قفل مرکزی با ریموت/ ایموبلایزر/ سیستم قفل و باز و بسته شدن درها و روشن و خاموش شدن خودرو بدون کلید (Keylessgo Starter) فرمان الکترونیکی، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، کنترل اتوماتیک تهویه مطبوع دوگانه برای جلو و عقب، رادیو CD چنجر شش‌تایی، بلندگو، ساب‌ووفر،‌نمایشگر وسط و در بین دنده عقب، صندلی‌های جلو برقی، گرمکن صندلی‌های جلو، سیستم یکپارچه حافظه صندلی فرمان و آینه، تنظیم برقی پدال، تنظیم برقی آینه‌ها با گرمکن، شیشه بالابر جلو و عقب برقی، سانروف برقی، چراغ‌های زنون با روشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغ‌ها، سیستم شست‌وشوی چراغ‌های جلو، چراغ‌های عقب LED، مه‌شکن جلو و عقب، سنسور باران با کارکرد اتوماتیک برف پاک‌کن‌ها، سنسور پارک دنده عقب و کروزکنترل برخوردار است.

این در حالی است که در نسل قبل مورانو فاقد سنسور باران و سنسور پارک دنده عقب، سیستم شست‌وشوی چراغ‌های جلو، کنترل دوگانه سیستم تهویه مطبوع بود. مدل جدید مورانو نیز که در بازارهای جهانی به تازگی حضور یافته است از تعداد بیشتری ایربگ به همراه گرمکن و سردکن صندلی‌های جلو، نشان‌دهنده باد تایرها در کابین، سیستم ناوبری، بلوتوث، سیستم صوتی Boss با بالاترین کیفیت و امکانات بهره می‌برد.
مورانوی جدید در رنگ‌بندی کابین نیز تنوع بیشتری را ارائه می‌دهد. طراحی داخلی کابین تفاوتی با مورانوهای حاضر در بازار ایران ندارد و تنها تعداد کمی‌کلید روی داشبورد و فرمان اضافه شده که امکانات جدید را کنترل می‌کند. شتاب صفر تا ۱۰۰ نمونه جدید نیز پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته و به حدود ۷/۷ ثانیه رسیده است این در حالی است که در نمونه کابریولت مورانو این شتاب کمی‌کندتر صورت می‌گیرد چرا که به دلیل وزن بیشتر عمل شتابگیری همانند نمونه‌هاردتاپ نیست. اما مورانوی فیس‌لیفت شده همانند مدل قبلی خود با موتور ۵/۳ لیتری که ۲۶۶ اسب‌بخار قدرت دارد راهی بازار شده است.

این موتور ۳۳۶ نیوتن‌متر گشتاور را در ۴۴۰۰ دور ارائه می‌دهد. حداکثر سرعت آن به ۲۰۹ کیلومتر بر ساعت رسیده و مصرف سوخت آن نیز در سیکل ترکیبی در حدود ۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. این ژاپنی خشن ۱۸۴۵ کیلوگرم وزن دارد. باید دید که نیسان مورانوی فیس‌لیفت شده چه موقعی و با چه قیمتی راهی بازار ایران خواهد شد. آیا نمونه کابریولت آن به بازار ایران راه پیدا خواهد کرد یا خیر.
این مساله‌ای است که ذهن خیلی‌ها را مشغول کرده و حرف و حدیث‌های فراوان را به وجود آورده است. به هر حال نیسان مورانو می‌تواند با توجه به قابلیت‌ها و طراحی مناسب با اقبال خوبی در ایران روبه‌رو شود البته اگر این خودرو با قیمتی منطقی راهی بازار شود و امکانات آن نیز در سطح بالاتر قرار گیرد. به نظر می‌رسد مورانوی جدید در بازار ایران می‌خواهد به رقابت با خودروهای دیگر بپردازد چرا که قیمت آن در نمونه جدید نسبت به رقبا بالا نیست حال باید دید که مورانوی جدید به چه صورت وارد بازار ایران خواهد شد.

منبع: دنیای خودرو – عمادالدین جعفری

نظرات بینندگان


  1. Vote -1 Vote +1
    mahmood noorizade
    ۱۳۹۱/۰۲/۲۸ - ۵:۴۱ ق.ظ

    besyar ziba.

    [پاسخ]

  2. Vote -1 Vote +1
    mahmood noorizade
    ۱۳۹۱/۰۲/۲۸ - ۵:۴۳ ق.ظ

    adam vagean dost dare yekisho dashte bashe.

    [پاسخ]

  3. Vote -1 Vote +1
    مرتضي
    ۱۳۹۱/۰۲/۲۸ - ۷:۳۸ ق.ظ

    عالیه ولی تیبا یه چیزه دیگه س !!!!!!!!!!!!!!

    [پاسخ]

  4. Vote -1 Vote +1
    مهدیس
    ۱۳۹۱/۰۳/۰۶ - ۲:۴۵ ب.ظ

    قشنگ بود ولی به بوگاتی ویرون که نمیرسه

    [پاسخ]

    Vote -1 Vote +1
    کمیل پاسخ در تاريخ تیر ۷ام, ۱۳۹۲ ۲:۱۹ ب.ظ:

    قیمتشو ببین وبا بوگاتی مقایسه کن بعد بگو اون یه چیز دیگش

    [پاسخ]

  5. Vote -1 Vote +1
    حميد
    ۱۳۹۱/۰۴/۰۶ - ۱۱:۵۰ ق.ظ

    قیمتهای مدلهای مختلف را درج کنید لطفا .

    [پاسخ]

  6. Vote -1 Vote +1
    محمد رضا
    ۱۳۹۱/۰۴/۱۷ - ۸:۳۷ ق.ظ

    عالی بود

    [پاسخ]

  7. Vote -1 Vote +1
    ایمان
    ۱۳۹۱/۰۵/۰۳ - ۱۰:۰۸ ب.ظ

    قشنگه ولی هیچی پراید نمیشه!!!!!!

    [پاسخ]

نظر شما






نظرسنجی

  • در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

از دريچه دوربين

سایر اخبار

پربيننده ترين مطالب